Hyra av sig själv

37
1
Jag vet att man som egen företagare kan "hyra" utrymme av sig själv i en lägenhet t.ex
Min fråga är nu, hur räknar man på detta?

Det är så att jag har tänkt att "hyra" utrymme av min tjej som bor lägligt i Stockholm
( då jag själv bor i en mindre ort ) , och mina frågor är då.

1. Måste det handla om ett helt rum, eller kan det räcka med en liten yta?
2. Hur beräknar man hyran?
3. Får man hyra av sin tjej i detta läge? Självklart skrivs ordentligt hyresavtal

Hoppas på svar
Mvh Martin
394
1
Det låter inte som du ska hyra av dig själv om det är din tjej det gäller? I vilken företagsform bedriver du verksamheten?[br][br]Skatteverkets informationstext i broschyren SKV 295 skattregler för enskild näringsverksamhet:[br][br]Särskilt anpassad lokal i bostaden[br]Om du använder en del av din bostad till näringsverksamheten[br]kan du i vissa fall få avdrag för det. En förutsättning[br]är att det är en särskilt anpassad del av[br]bostaden. Med hänsyn till läge, inredning eller användning[br]ska denna del inte alls, eller endast obetydligt,[br]kunna användas som bostad.[br]Du kan i så fall få avdrag för skälig del av hyra, värme,[br]vatten m.m. Räntor och tomträttsavgäld kan du inte[br]få avdrag för eftersom du får det i inkomstslaget[br]kapital.[br]Särskilda kostnader för verksamheten, t.ex.[br]speciell ventilation, får du också avdrag för. Däremot[br]kan du inte få avdrag för någon del av allmänna kostnader[br]för bostaden. Du får t.ex. inte något avdrag om[br]du målar om eller reparerar hela husfasaden.[br]Om bostaden ägs av din make ( vilka som räknas[br]som make i skattesammanhang, se sidan 47 ) har[br]du samma möjligheter till avdrag som maken skulle[br]haft om han bedrev verksamheten. Det vill säga du[br]kan då göra avdrag för skälig del av hyra, värme[br]vatten[br]m.m.
Ulf Bjarme
37
1
Jag bedriver det i enskild firma, och det jag syftade på var att det var tjejen som stod på kontraktet, då jag är "deltidssambo" där :)[br][br]Jobbar varannan vecka ute på fält, därför jag inte är där på heltid.[br]Och det är då hennes lägenhet.[br][br]Men efter ditt utmärkta utdrag där, så förstår jag att det inte är något för mig.[br][br]Tack så mycket
151
Det är i princip omöjligtatt få göra avdrag för ett företag i hemmet såvida du inte är tandläkare, frisör eller liknande och har specialinrett ytan. En bekant till mig hade en konsultfirma i mitten på 90-talet. Han hade kontoret ute i en friggebod på in tomt. Denna bod saknade vatten och avlopp, hade visserligen ström. Dock var standarden låg och isoleringen var väl inget att skryta med. Det var med andra ord helt otänkbart som bostadsutrymme, dock fungerade det bra som kontor. Rummet var litet till utan och det enda som fanns var stol, skrivbord, dator samt besöksfortölj. Dock godkändes ändå inte avdrag. Så alla konsulter som inte har specialredskap lär få bjuda sig själva på lokalen.
MVH Richard Andréasson
1324
2
Om du jobbar hemma i 800 timmar per år borde du ju ändå kunna dra av schablonen. 2000:- i villa och 4000:- i lägenhet. Per år då.[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.