Deklarationer

720
2 maj och årets intensivaste dag är till ända. Jag trodde inte mina ögon när jag kom ner till skattekontoret i kväll och det stod en hel musikorkester där och spelade, och det fanns stånd med kaffe och bullar för den som ville ha. Det har ju blivit rena folkfesten av detta, det kan väl bara vara i Sverige detta med att lämna deklarationer är en folkfest.



Hur har det gått för er andra, blev ni klara i tid? Ni som skriver flera hur ligger ni till i planen? Själv missade jag några av min tänkta plan pga av att folk inte hade tid att komma och skriva på, men däremot liggar jag väl i fas med den inlämningsplan jag har. 15 av 78 inlämnade av mig samt ytterligare 7 inlämnade men det var för gamla klienter som inte längre har företagen kvar så de finns inte med på uppskovsplanen.
88
Jag ligger bra till, har lämnat alla papper till min ekonom. Så den kommer väl in till Skatteverket någon dag här framöver. [br] [br]Här i Västerås hade till och med tvärsnytt gjort ett reportage om det hela. Ni som sitter med fingrarna djupt i syltburken, hur kommer det här med att inte behöva deklarera alls att ske?
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
720
[quote="digiArt"]Ni som sitter med fingrarna djupt i syltburken, hur kommer det här med att inte behöva deklarera alls att ske?[/quote] [br] [br]Menar du hur vi kommer att känna av och klara oss utan att få deklarationsuppdrag? Jag kan bara prata för mig själv och inte skulle då jag sakna det iallafall. De klienter som man bara ser en gång om året och det är när det är dags för deklarationen är en sådan försvinnande liten del av verksamheten att det inte ger någon påverkan på ett helt års resultat. [br]Eftersom vi inte heller tar något extra betalt varken för att skriva bolagens eller ägarnas familjs deklarationer för de löpande uppdrag vi har så innebär det i praktiken bara att arbetet blir lite mindre men intäkterna ungefär det samma. [br] [br]Nu kan jag inte heller se hur man skulle kunna slopa deklarationerna för bolagen, men det är ju en annan historia.
488
Jag gör inte så hiskeligt många deklarationer, och de flesta var klara i god tid för en gångs skull. Men några är kvar ännu. [br] [br]Den där TV-reklamen med en skattekonsult som förfärad avbeställer champagnen (eller hur det nu var) när han får reda på att folk kan lämna in sina deklarationer själva är inget jag känner igen mig i. Den tar jag mer som ett utslag av Skatteverkets humor. [br] [br]De som har fått sina deklarationer underlättade av de senaste årens förenklingar hade rätt smidiga deklarationer innan också, så jag tror inte så många av dem anlitade experthjälp tidigare heller. Däremot har de lite mer komplexa deklarationerna knappast blivit smidigare. Min egen deklaration förra året är ett skrämmande exempel. Ett enskild firma, delaktig i ett enkelt bolag, sålt några aktier, sålt en bostadsrätt. Inga extrema saker alltså. Inklusive bilagor blev det 25 sidor...
589
1
Tanken är väl att det är de deklarationer som idag inte görs mer med än att godkänna, som inte ens ska behöva göra det framöver? [br] [br]Man ska alltså lämna in sin deklaration endast om man har något utöver det som redan är ifyllt när den kommer hem. Om jag har förstått det rätt. [br] [br]För oss som har en del deklarationer åt företag och privatpersoner lär ju inte det göra någon större skillnad.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.