Lagerbolag, fördelar, nackdelar, hur fungerar det

5
Hej alla!

Har massa funderingar på detta med hur lagerbolag fungerar. Som jag förstår det är det advokater och revisorer som kan starta och sälja dessa, men hur går det egentligen till med aktiekapitalet? Hur kan man undgå att stå för den delen själv?

Dessutom om man inte har tillräckligt med kapital ännu för att starta ett AB själv, vad är då fördelarna och nackdelarna med att välja att köpa ett lagerbolag jämfört med att starta EF?

1165
Du har tiden fram till första bokslutet på dig att se till att det finns åtminstone halva aktiekapitalet kvar. Egentligen bör du göra det snarast, för så länge det inte finns något aktiekapital så är styrelsen i praktiken personligt betalningsansvarig för verksamhetens alla delar.[br][br]Den enda egentliga fördelen med ett lagerbolag är att man kommer igång snabbt. Inget väntande på Bolagsverkets administration betyder ibland en del, i synnerhet om vi talar om snabba affärer i stil med att man köper ett konkursbo eller liknande. [br][br]Fördelen med aktiebolag är att du i någon mån kan begränsa ditt ekonomiska ansvar till skillnad från i en enskild firma. Skattereglerna skiljer sig något åt, men det rätt så marginellt. Ett aktiebolag behöver fortfarande en revisor som kostar en slant varje år, men är det en duktig revisor brukar de vara värda sina pengar.[br][br]Om den verksamhet du bedriver inte behöver ett rörelsekapital på 100.000kr vare sig nu eller inom överskådlig framtid finns det ingen anledning att starta ett AB.
5
Men varifrån kom aktiekapitalet från början egentligen? Och hur "försvinner" det? Menar, försvinner så att det inte direkt kan tillfalla lagerbolagsköparen som om det vore likvida medel?[br][br]Ja i praktiken är det väl endast leverantörsskulder som det ekonomisk begränsade ansvaret har effekt på med tanke på vanliga borgenskrav och annat för mindre AB-ägare.. Men man vill expandera snabbt, kanske ta in nya ägare, anställa osv finns det väl inget direkt val utan då är AB ett måste ... (?)[br][br][br]Vill börja förhandlingar med tillverkare och skulle kännas bra att ha ett färdigt (AB)bolag då, finanserna och aktiekapitalet är tänkta att ordnas när investeringskostnaderna är mer klara (i nuläget är det bara vilda gissningar från min sida vilket gör att söka finansiering först blir/känns fel). Vill inte heller låna AK före jag sett och ställt upp kalkyler med lite verkligare grund.
1165
Lagerbolagen har ett lite speciellt regelverk, och kan bara skapas av särskilda ombud. Det finns inget aktiekapital från början annat än på pappret.[br][br]Det begränsade ansvaret är naturligtvis endast begränsat till sådant man inte gått i personlig borgen för, men det är ändå en annan trygghet än med enskild firma om man kan förhandla sig till att inte behöva gå i borgen för allt.[br][br]Om man gör som du beskriver med flera ägare, anställda och expansion så är AB en bra lösning. Inte ett måste, men nog det mest praktiska.[br][br]Sedan är jag en konservativ människa som nog inte skulle ge mig på att försöka ro ett större projekt i hamn om jag måste låna ihop till aktiekapitalet, men det är en strikt personlig åsikt utifrån perspektivet att det är dumt att utsätta sig för risken att bli så skuldsatt att man aldrig blir skuldfri igen.
2066
2
Vill bara tillägga att du tillför aktiekapitalet till bolaget när du köper lagerbolaget.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
[quote author=Jonathan link=topic=6069.msg29084#msg29084 date=1257558628][br]Vill bara tillägga att du tillför aktiekapitalet till bolaget när du köper lagerbolaget.[br][/quote][br][br]Förstår nog inte riktigt hur du menar, aktiekapitalet ska ju vara på minst 100 000kr så måste man tillföra det + kostnaden för lagerbolaget? Isf har jag missförstått hela konceptet
2066
2
[quote author=Glamrock link=topic=6069.msg29108#msg29108 date=1257681901][br]Förstår nog inte riktigt hur du menar, aktiekapitalet ska ju vara på minst 100 000kr så måste man tillföra det + kostnaden för lagerbolaget? Isf har jag missförstått hela konceptet[br][/quote][br][br]Ja. Det första du måste göra för att köpa ett lagerbolag är att sätta in 100 000 på ett konto i bolagets namn. Den tidigare ägaren tar sedan ut sitt aktiekapital på 100 000 och tar betalt för sitt arbete == kostnad för dig.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Om du köper ett lagerbolag, så är en del avdragsgill och en del icke. Skötte bokföringen åt ett bolag som startades på detta sätt. [br]Och Jonathan har rätt, när du satt in 100 000 sek så startar de bolaget åt dig helt enkelt. [br]Tror med icke avdragsgilla och avdragsgilla kostnader att det blev ca 4500-5000 sek. Du slipper inte undan de 100 000 sek alltså, bara ett snabbare sätt att starta bolaget. [br][br]Sen om 100 000 är ditt stora problem, och ditt hinder för att starta ett bolag så kör enskild firma. [br][br]Sen kan du alltid lägga till ett AB eller ombilda din enskilda framöver. [br][br]Och om du ej börjar i  stor skala, så finns ingen anledning att börja med AB. Titta på exempelvis www.boothaus.se som säljer kajaker, enskild. [br][br]Sen att inte betala en revisor x antal tusen per år i början sparar ju en hel del för mindre företag. [br][br][br][br][br][br]
2066
2
[quote author=Freetime link=topic=6069.msg29119#msg29119 date=1257687580][br]Och Jonathan har rätt, när du satt in 100 000 sek så startar de bolaget åt dig helt enkelt. [br][/quote][br][br]Hela poängen är att bolaget redan är startat, även om det inte har någon verksamhet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
[quote author=Jonathan link=topic=6069.msg29122#msg29122 date=1257688461][br][quote author=Freetime link=topic=6069.msg29119#msg29119 date=1257687580][br]Och Jonathan har rätt, när du satt in 100 000 sek så startar de bolaget åt dig helt enkelt. [br][/quote][br][br]Hela poängen är att bolaget redan är startat, även om det inte har någon verksamhet.[br][/quote][br][br]ja det va så jag tänkte men inte skrev. :)
450
2010 april[br][br]Då verkar det som man klarar sig med att lägga in 50000 sek i aktiekapital. [br]
4
[quote author=swetrot link=topic=6069.msg29069#msg29069 date=1257517982][br]Lagerbolagen har ett lite speciellt regelverk, och kan bara skapas av särskilda ombud. Det finns inget aktiekapital från början annat än på pappret.[br][br]Det begränsade ansvaret är naturligtvis endast begränsat till sådant man inte gått i personlig borgen för, men det är ändå en annan trygghet än med enskild firma om man kan förhandla sig till att inte behöva gå i borgen för allt.[br][br]Om man gör som du beskriver med flera ägare, anställda och expansion så är AB en bra lösning. Inte ett måste, men nog det mest praktiska.[br][br]Sedan är jag en konservativ människa som nog inte skulle ge mig på att försöka ro ett större projekt i hamn om jag måste låna ihop till aktiekapitalet, men det är en strikt personlig åsikt utifrån perspektivet att det är dumt att utsätta sig för risken att bli så skuldsatt att man aldrig blir skuldfri igen.[br][/quote][br][br]Det finns faktiskt företag som säljer lagerbolag med aktiekapital, sorry för att jag gick lite OT  :)
450
[quote author=J.Karlsson link=topic=6069.msg29205#msg29205 date=1257894164][br][quote author=swetrot link=topic=6069.msg29069#msg29069 date=1257517982][br]Lagerbolagen har ett lite speciellt regelverk, och kan bara skapas av särskilda ombud. Det finns inget aktiekapital från början annat än på pappret.[br][br]Det begränsade ansvaret är naturligtvis endast begränsat till sådant man inte gått i personlig borgen för, men det är ändå en annan trygghet än med enskild firma om man kan förhandla sig till att inte behöva gå i borgen för allt.[br][br]Om man gör som du beskriver med flera ägare, anställda och expansion så är AB en bra lösning. Inte ett måste, men nog det mest praktiska.[br][br]Sedan är jag en konservativ människa som nog inte skulle ge mig på att försöka ro ett större projekt i hamn om jag måste låna ihop till aktiekapitalet, men det är en strikt personlig åsikt utifrån perspektivet att det är dumt att utsätta sig för risken att bli så skuldsatt att man aldrig blir skuldfri igen.[br][/quote][br][br]Det finns faktiskt företag som säljer lagerbolag med aktiekapital, sorry för att jag gick lite OT  :)[br][/quote][br][br][br][br][br]Tilläggas att apportegendom och lagerbolag när det gäller aktie kapitalet, är inget skattemyndighetern gillar.
5
[quote author=Freetime link=topic=6069.msg29234#msg29234 date=1258026539][br][quote author=J.Karlsson link=topic=6069.msg29205#msg29205 date=1257894164][br][quote author=swetrot link=topic=6069.msg29069#msg29069 date=1257517982][br]Lagerbolagen har ett lite speciellt regelverk, och kan bara skapas av särskilda ombud. Det finns inget aktiekapital från början annat än på pappret.[br][br]Det begränsade ansvaret är naturligtvis endast begränsat till sådant man inte gått i personlig borgen för, men det är ändå en annan trygghet än med enskild firma om man kan förhandla sig till att inte behöva gå i borgen för allt.[br][br]Om man gör som du beskriver med flera ägare, anställda och expansion så är AB en bra lösning. Inte ett måste, men nog det mest praktiska.[br][br]Sedan är jag en konservativ människa som nog inte skulle ge mig på att försöka ro ett större projekt i hamn om jag måste låna ihop till aktiekapitalet, men det är en strikt personlig åsikt utifrån perspektivet att det är dumt att utsätta sig för risken att bli så skuldsatt att man aldrig blir skuldfri igen.[br][/quote][br][br]Det finns faktiskt företag som säljer lagerbolag med aktiekapital, sorry för att jag gick lite OT  :)[br][/quote][br][br][br][br][br]Tilläggas att apportegendom och lagerbolag när det gäller aktie kapitalet, är inget skattemyndighetern gillar.[br][/quote][br][br]Så de gillar det inte, men vad gör de åt det? Vad blir konsekvenserna av att ha apportegendom som del av AK?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.