Egna utlägg

37
1
Jag har precis kommit igång med mitt egna företag ( enskild firma ) ,
och jag har en fundering.

Jag har gjort inköp till företaget via mitt personliga konto,
då jag ej ännu ordnat upp ett eget firmakonto ( Får dessa papper på måndag ).

Jag undrar hur jag bokför detta?
Jag använder SPCS Enskild Firma.
Har än så länge bokfört det som "Utbetalning Varor & Material" och på kostnadsställe har jag fyllt i "Kassa". ( Finns Kassa , Bankkonto , Girokonto att välja på )

Om det har någon betydelse så har jag även mottagit en fakturainbetalning till mitt konto.

Mina frågor är:
1. Är det rätt att välja kassa? Eftersom det inte dras från "företagskontot" utan mitt privata
2. Dessa utlägg har jag rätt att ta ut från företagskontot när det börjar komma in pengar därifrån, utan att skatta på. Eller?



1324
2
För det första tycker jag att du skall fråga SPCS. Och då kanske inte för att få ett svar utan för att påverka dom att ändra sitt program så det klarar denna hela normala transaktion. [br]Jag kan inte fatta att dom inte har ett alternativ "Egen insättning" som alternativ. Och ett "Eget uttag" vid betalning från kund. [br][br]Sedan hur skall man då lösa det.[br][br]Jo om man har en kassa i företaget så skall man bokföra i kassan och samtidigt notera detta uttag i kassaloggen. Eller så byter man bokföringsprogram. [br][br]Om man nu inte har en kassa så blir det lite lättare. Man får då göra 2 transaktioner. [br]1. Gör en egen insättning av pengar till din kassa. [br]2 . Bokför köpet mot kassan. [br][br]på detta sätt blir ju saldot 0:- i kassan efter dessa 2 transaktioner och eftersom man inte har ett kassaskrin så stämmer ju det saldot.  För det är ju alltid viktigt att saldot på 1910 (kassan) motsvarar det som ligger i skrinet vid en revision. [br][br]Sedan är det ju så att i en enskild firma så är det vinsten som genererar skatt. [br]Och vinsten är ju beräknad på inkomster (konto 3000-3999 för oss som använder "riktiga" bokföringsprogram) minus utgifter (konto 4xxx-9xxx). [br][br]Så att man sätter in pengar i kassan och sedan tar ut det hela från bankkontot en dag påverkar ju bara konto 1910-1940 och 201x så det påverkar inte vinsten=skatten. [br][br]Hans[br][br]
37
1
Ska titta på detta , och kanske byta upp mig isåfall till SPCS Administration.[br]Det ska tydligen vara bättre säger dom, iallafall mer avancerat.[br][br]Dock , tills vidare , är "kassa" det bästa alternativet för mig just nu?
1165
Ja, kassa är det bästa alternativet just nu.[br][br]I övrigt håller jag helt med Hans, att SPCS borde fundera lite på att ha ett "avancerat" läge även i sitt program "Enskild Firma" där man kan gå in och göra en traditionell verifikation med kontonummer.
2066
2
[quote author=SoulGod link=topic=6071.msg29077#msg29077 date=1257543234][br]Dock , tills vidare , är "kassa" det bästa alternativet för mig just nu?[br][/quote][br][br][quote author=Hans F link=topic=6071.msg29072#msg29072 date=1257533141][br]Om man nu inte har en kassa så blir det lite lättare. Man får då göra 2 transaktioner. [br]1. Gör en egen insättning av pengar till din kassa. [br]2 . Bokför köpet mot kassan. [br][/quote][br][br]Ja (kom ihåg steg 1 också).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
[quote author=SoulGod link=topic=6071.msg29077#msg29077 date=1257543234][br]Ska titta på detta , och kanske byta upp mig isåfall till SPCS Administration.[br]Det ska tydligen vara bättre säger dom, iallafall mer avancerat.[br][/quote][br][br]Problemet med SPCS Administration är dock att där har man skalat bort det som är viktigt för oss små. Där finns det inget förenklat bokslut och  färdig NE. Detta program passar bättre för större företag. [br]Så jag tycker faktiskt att SPCS saknar något mittemellan. Vilket jag sa till dom när jag lämnade administration 2008 och valde annan leverantör.[br][br]Hans
102
Nja...[br]Varför inte använda Eget Kapital 201X om man betalar firmans utgift med det egna kapitalet...?[br]Förstår inte riktigt tanken med att blanda in kassan, blir ju bara mer att skriva och dessutom har ju pengarna sannolikt inte ens legat i kassan.[br][br]Låt säga att du köpt en annons:[br]Eget kapital 201X, kredit 100.-[br]Annonsering 5910, debet 80.-[br]Ing. moms, 2641, debet 20.-[br][br]Hans F:[br]Vad är det som gör att SPCS inte klarar av denna transaktion?[br]Har aldrig testat denna version, menar ni att man inte kan skapa en egen verifikation??[br]Är det så förstår jag verkligen er lite negativa beskrivning av SPCS.[br][br]Och om man nu ska diskutera bokföringsprogram i denna tråd, vill jag säga att jag är riktigt nöjd med SPCS (har SPCS administration 200).[br]Dennan version har dock inte faktureringsdelen bl.a., men det behöver inte jag..[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
2066
2
[quote author=pslinden link=topic=6071.msg29126#msg29126 date=1257705633][br]Har aldrig testat denna version, menar ni att man inte kan skapa en egen verifikation??[br]Är det så förstår jag verkligen er lite negativa beskrivning av SPCS.[br][/quote][br][br]Korrekt. Tanken som jag förstått den är att du inte ska "behöva" kunna något? - Och därmed inte "behöva" skiva in egna kontonummer.[br][br]Har inte använt versionen själv och håller med om kritiken, även om tanken till viss del är god.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Försöker lägga in en skärmdump på hu det ser ut när man skall registrera en betalning. [br]Det borde ju finnas ett alternativ till i raden "Utbetalning Från" , Borde finnas "Egen insättning"[br][br]Hans
102
SoulGod:[br]Byt version....[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.