Vinst från AB

109
Hej, tänkte höra ifall någon har koll på hur man gör med aktieutdelning/fördelning av vinsten från ett AB. Hur ofta får man göra detta? finns det någon gräns för hur stor del av vinsten man får dela ut till aktieägarna, hur bokförs det? ska mottagaren betala skatt själv eller har AB:et ansvar för att "dra av skatt"?
2066
2
Oj, många frågor. Rekommenderar dig att läsa lämplig bok om AB, t ex [url=http://www.foretagande.se/Bolagsformer/Aktiebolag-/garden_flypage2.html]"Aktiebolag"[/url] från Björn Lundén.[br][br]Lite kort (finns en massa regler och lagar här).[br]Utdelning beslutas av bolagsstämman, en gång per år vanligtvis. Det finns normalt inget maxbelopp så länge bolaget har tillräckligt mycket vinst att ta från. Däremot är det med en komplicerad uträckning reglerat hur mycket du får beskatta i inkomstslaget kapital (lägre skatt) - resten beskattas som vanlig lön, för ett mindre bolag används oftast schablonbelopp här.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
109
Okej, jo jag behöver nog läsa in mig lite mer på vissa saker, eller så får jag ringa revisorn (och säkert få en faktura).[br]Gör man vinstutdelning före eller efter bokslutet då?
1324
2
[quote author=Daniel79 link=topic=6121.msg29386#msg29386 date=1258468727][br]Okej, jo jag behöver nog läsa in mig lite mer på vissa saker, eller så får jag ringa revisorn (och säkert få en faktura).[br]Gör man vinstutdelning före eller efter bokslutet då?[br][/quote][br][br]Steget är ju följande i ett litet Fåmans AB . [br][br]1. Du gör bokslut och får då betala 26,3% skatt på vinsten. [br]2. Du godkänner bokslutet på årsmötet och bestämmer även där om utdelning. [br]3. Bolaget betalar ut pengarna och drar 20% skatt så länge  du håller dig inom 3:12 reglerna i uttaget.[br][br]Hans [br][br][br]
109
okej, tackar.[br]Det var lite som jag misstänkte, men fick för mig att man kunde minska "vinsten" genom aktieutdelning och flytta skatten från bolaget till ägarna, men det hade kanske inte skatteverket uppskattat  :giggle
1324
2
[quote author=Daniel79 link=topic=6121.msg29390#msg29390 date=1258472479][br]okej, tackar.[br]Det var lite som jag misstänkte, men fick för mig att man kunde minska "vinsten" genom aktieutdelning och flytta skatten från bolaget till ägarna, men det hade kanske inte skatteverket uppskattat  :giggle[br][/quote][br][br]Nej. Minska vinsten kan du ju göra genom att ta ut lön. Men å andra sidan så får du ju då betala arbetsgivaravg och a-skatt så det blir ännu högre skatt i sista ändan (för dom flesta). [br][br]Dock bör man då betänka att när man istället för lön tar utdelning så sänks ju den lön du tar ut och då även sjukpenning, pension osv[br][br]Hans
632
3
120 000 kr per år är schablonbeloppet för tillfället. Det är alltså detta belopp som du kan dela ut och beskattas med 20% (inkomst av kapital). Det blir 96 000 netto. [br][br]Är bolaget större kan du höja utdelningsutrymmet genom att betala ut mycket löner. Tror första gränsen går någonstans kring 500 000 kr per år, men du, eller någon närstående måste då ta ut ca 330 000 av den lönen själva.[br][br]
2066
2
[quote author=Hans F link=topic=6121.msg29388#msg29388 date=1258470449][br]3. Bolaget betalar ut pengarna och drar 20% skatt så länge  du håller dig inom 3:12 reglerna i uttaget.[br][/quote][br][br]Preliminärskatteavdrag görs inte på utdelning från ett fåmansbolag.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.