Anlita Factoring?

15
Hej allihop,

Jag har små resurser och måste betala kontant när jag köper in de varor som jag sedan ska sälja.

I och med det så behöver jag få betalning i stort sätt vid sälj-tillfället eller max inom 2-3 dagar. De flesta köpare i min branch är vana att bli fakturerade med upp till en månads tid!

Jag hörde om factoring och undrar om någon här använder sig av denna tjänst, vad de tycker om det, hur det funkar i praktiken och vilka bolag har bäst service, betalar bäst, etc.

Mvh

Mario
1165
Jag har aldrig sett ett företag som gått särskilt bra, och som använt factoring som finansiering. [br][br]Det är ett mycket dyrt sätt att finansiera verksamheten. Rörliga kostnader, fasta kostnader, tilläggskostnader, kundupplägg, årsavgifter etc äter upp väldigt mycket av dina intäkter. För skojs skull lät jag en påstridig telefonsäljare lämna en offert för några månader sedan, och jag räknade ut att ungefär 10% av fakturavärdet försvann i avgifter för mina fakturor om jag snittade på 700kr (De ville inte ha fakturor under 500kr). [br][br]Den effektiva räntan blir långt över 100%! Det går säkert att förhandla ned det lite, men försök istället prata med banken om en checkkredit, banklån eller liknande. Det torde ge dig mycket mer ekonomiskt utrymme.[br][br]
47
Jag vet ingenting om det men tycker inte att du ska ta det beslutet grundat på läget just precis nu. Inkomsterna kommer ju jämna ut sig även om det är förra månadens som kommer in så är det ju förhoppningsvis ungefär samma summa. Vill du lösa problemet just nu så kan du använda 10 dagars kredit och skippa påminnelsen ifall de är en vecka sena. [br][br]Däremot kan det vara bra av helt andra skäl, ring runt till lite olika för att se hur de behandlar sina kunder då både du och dina kunder kommer få lov att ha med dem att göra. [br][br]Det är förresten därför jag inte använder en sådan tjänst, jag vill ha kontroll över hur mina kunder blir bemötta.[br][br]Vad är det du håller på med? Du har ingen hemsida och har skrivit om både salongsstolar och kvittorullar.
15
Till HelenasHenna:[br][br]Jag är frisör som håller på att/ämnar ta steget ut till grossist inom branchen.
47
[quote author=Marioborne link=topic=6275.msg30110#msg30110 date=1261004572][br]Till HelenasHenna:[br][br]Jag är frisör som håller på att/ämnar ta steget ut till grossist inom branchen.[br][/quote][br][br]Åh, då är vi ju nästan kollegor. Går det bra för dig?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.