privatabonnemang telefon och marknadsföringsresor

8
Jag har två ämnen som vore mycket tacksam för hjälp med!

Jag har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden

Privat telefonabonnemang:

1. Jag har använt min privata mobil och hemtelefon till samtal för firman till ca 50%. Även om jag har telefonräkningarna så misstänker jag att det skulle bli svårt för att inte säga omöjligt att verifiera vad som är företagets kostnader av samtalen.
• Eller finns det någon typ av verifiering som Skatteverket brukar godta där?

Marknadsföringsresor:
2. Jag arbetar med film i mitt företag. Jag har gjort flera marknadsföringsresor där jag varit på festivaler och träffat branschfolk och gjort reklam för min verksamhet.
o Kan man använda traktamente för marknadsföringsresor, precis som man gör när man jobbat med direkt avlönat arbete?
o Är alla, för uppdraget nödvändiga, resekostnader under resan avdragsgilla?
o Bör resekostnaderna (och ev. andra kostnader om man nu inte får använda traktamente) bokföras under huvudkontot Reklam och PR eller under resekostnader och ev. andra konton för respektive kostnadsslag?

/C

1324
2
På fråga 1. så är det en samtalsspec som gäller. Och så markerar man jobbsamtalen och använder miniräkaren.  Om man nu använder ex mobilen mycket så finns det ett preudikat att man får ringa privatsamtal på en jobbmobil om man har ett fastpris abonnemang.  [br][br]Vad gäller resor . Är det tjänsteresor så är det ingen skillnad om man debiterar kund eller inte. Hur skulle annars resande säljare kunna dra av sina kostnader. Dom besöker ju kunder som inte blev kunder. [br][br]Hans[br][br]
46
[quote author=Hans F link=topic=6288.msg30141#msg30141 date=1261147298][br] Om man nu använder ex mobilen mycket så finns det ett preudikat att man får ringa privatsamtal på en jobbmobil om man har ett fastpris abonnemang.  [br][br][/quote][br]Det här svaret ser jag ofta i ekonomiforum numera som tips på att få dra av mobilkostnaden i sin enskilda firma - och det är helt felaktigt! Det verkar grunda sig på att man slarvigt läst Skatteverkets ställningstagande http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13112621009111.5.5947400c11f47f7f9dd80002708.html där det klart att tydligt framgår att detta endast gäller ANSTÄLLDA och där ARBETSGIVAREN bekostat ett fastprisabonnemang. [br]Har du enskild firma är du inte anställd och då gäller samma regler som förut, du får dra av merkostnaden vilket är det samma som tjänstesamtalen du ringt om du endast har ett mobilabonnemang.[br][br]Dessutom - även om ett fastprisabb för 400-500 kr skulle vara fullt avdrgsgilt så är det inte alls säkert att det lönar sig i slutändan eftersom dom flesta företagare inte på långa vägar ringer för så mycket på sin mobil varje månad. [br][br]/ TT

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.