Vad skall fyllas i på den preliminära självdeklarationen?

18
Hallå!



Jag måste inleda med att säga att detta verkar vara ett underbart forum, precis vad jag har letat efter ett tag. Alla andra ekonomiforum verkar stendöda, men här sprudlar det av liv. Nu till frågan.



Jag och en till person har startat ett handelsbolag och nu är det dags att skicka in uppgifter om preliminärskatt. Genast uppstod det ett gäng frågor kring blanketten.



1. Jag chansar lågt och gissar att den beräknade nettointäkten blir 20 000. När jag skall skriva in denna summa på preliminärskatteblanketten, är det då hela nettointäkten som skall skrivas där (ruta 40). Eller är det bara min del, dvs. 50%, av den som skall in på blanketten. Jag gissar att hela summan skall över men det är nog bäst att fråga.



2. Hur mycket behöver jag egentligen fylla i på blanketten?

Personuppgifter, inkomst av näringsverksamhet och eventuellt inkomst av tjänst känns aktuellt. Personuppgifter är ju inget att orda om.

Inkomst av näringsverksamhet finns ju redan i skatteverkets databas så jag ser egentligen inte varför man skall skriva det igen.

En ruta heter räkenskapsår, jag följer kalenderåret, finns det någon beteckning för det? Rutan rymmer kanske 3 bokstäver.



3. Inkomst av tjänst. Jag har bara utfört ett uppdrag hittills, värt 6500 exkl. Då fyller jag alltså bara i det företagets namn och inget mer. Någon avdragen A-skatt är väl inte aktuellt tills jag har anställda. Bruttolön och förmåner, vad fyller man i här? Ingenting gissar jag eftersom jag inte på något sätt har varit anställd av företaget i fråga. Pensioner = nix.



4. Behöver jag fylla i något ytterilgare. Jag har varken förmögenhet eller en fastighet på företaget.



Det blev en väldigt konkret fyll-i-övning nu. Men det vore guld att få hjälp med detta. Att läsa på om bokföring är en sak men att bemästra skatteverkets blanketter är en helt annan. Det är i alla fall kul att lära sig även om det är lite lurigt nu precis i början.



Edit: Jag sökte utan resultat men om det finns någon gammal tråd så peka mig i rätt riktning.
488
Oj, det var en himla massa frågor. Jag svarar på en del av dem. [br] [br]1) Vet inte, jag jobbar nästan aldrig med handelsbolag. Ring Skatteverket och fråga. [br] [br]2) Hur kan din inkomst av näringsverksamhet redan finnas i Skatteverkets databas? Det är ju den du ska ange nu. Inkomst av näringsverksamhet = ditt företag (netto efter egenavgifter). [br] [br]3) Inkomst av tjänst = inkomst av anställning eller från A-kassan eller från Försäkringskassan. Vad försörjer du dig på om din firma bara drar in 20.000 kr per år? A-skatt = den skatt som din arbetsgivare drar av från din lön. Vad du har tjänat tidigare finns hos Skatteverket men de kan inte veta om din inkomst av anställning kommer att sjunka nu, ifall du t.ex. går ner till deltid för att hinna jobba med din firma. [br] [br]4) Jag har inte blanketten framför mig, så jag minns inte exakt hur den ser ut. Men ska du inte fylla i hur mycket moms du bedömer att firman kommer att ha?
18
Jag ska ta och maila min kontakt på skatteverket. [br]Frågorna bara hopar sig känner jag. [br] [br]Hur som helst under inkomst av näringsverksamhet finns ett gäng rutor. Bla. Verksamheten bedrivs från fast driftställe i: Län, Kommun, Församling, Typ av verksamhet, räkenskapsår, bedriver du verksamheten aktivt, belopp. [br] [br]Allt utom belopp borde ju redan finnas hos skatteverket. De vet redan företagets adress osv. Med kan ju inte skada att fylla i det i alla fall. [br] [br]Inkomst av tjänst: [br]Jag är student så det är runt 40 000 per år. Då kommer genast en ny fråga, skall man fylla i bara bidraget eller hela beloppet inkl. lån. [br] [br]Och det stämmer nog att jag ska fylla i momsen eftersom jag har tänkt redovisa den en gång per år. [br] [br]Jaja det blir till att ta kontakt med skatteverket så kan jag redovisa mina svar här sen.
488
Studie[u]lånet[/u] ska du inte fylla i som inkomst av tjänst. Jämför med vad som stod på kontrolluppgiften när du deklarerade (nu den 2 maj). Stod studie[u]bidraget [/u]förtryckt i rutan "inkomst av tjänst" på din gul-gröna deklarationsblankett? Isåfall ska det med. På inkomstdeklarationsblanketten ser du vilken typ av inkomster som är "inkomst av tjänst".
720
För att nu bena upp dina problem lite så är frågan först och främt: [br]Är det bolagets preliminära deklaration för F-skatt och moms du ska skicka in eller är det din egen för SA-skatten? det är nämligen stor skillnad på hur dessa ska fyllas i och vilka uppgifter som ska vara med.
18
Det är denna [url]http://www.skatteverket.se/download/18.4bf45f331098492fe0e80003665/431435.pdf[/url] jag menar så att vi inte missförstår varandra. Borde naturligtvis länkat den redan i första inlägget. Det finns en extra sida som beskriver hur man fyller i den men jag kan inte riktigt dechiffrera den.
720
OK, men då faller väl resonemanget om du hade tänkt redovisa moms en gång per år. Är det denna blankett du tänker fylla i så är redan bolaget registrerat för moms och f-skatt och det du ska fylla i nu berör bara precis din egen SA-skatt. [br] [br]Om du istället använder denna blanketten även för dig själv så blir det mycket enkalre att fylla i och skapar dig mindre huvudbry. [br] [br]http://www.skatteverket.se/download/18.f2987d710a667298168000701/462025.pdf [br] [br]Här är det bara avsnitt A och G som ska fyllas i där är det betydligt enklare att se hur saker hänger ihop.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.