HB eller AB som student?

1
Hej!

Jag har lite funderingar som jag gärna skulle vilja ha svar på, då jag är relativt novis inom området. Jag och min sambo är studenter, vilket vi kommer vara ett antal år framöver. Vid sidan av studierna har vi tänkt att starta upp en liten verksamhet, där vi köper in varor billigt och säljer dyrt.  :mrgreen:

Vi har båda 100% CSN-lån och jobbar så mycket vi kan utan att komma upp i beloppet för att bli återbetalningsskyldig på våra CSN-lån.

Vi har inga som helst ambitioner om att plocka ut några pengar i vare sig lön eller eventuell utdelning de närmsta åren utan har som avsikt att återinvestera all eventuell vinst i vår verksamhet.

Vårt startkapital (inköp av varor) kommer ligga på runt 5-20tkr, så med det i åtanke betyder det att vi antingen startar handelsbolag eller köper ett färdigregistrerat SUF.

För att göra räkneexemplet lätt, säg att vi nu skulle starta ett handelsbolag och köper in varor för 20tkr (alla kostnader inkluderat) som vi säljer för 40tkr:

IB: 1910 debit 20tkr, 2010 kredit 20tkr.
LB1 4010 debit 20tkr 1910 kredit 20tkr.
LB2 3010 kredit 40tkr 1910 debit 40tkr.


Då har vi gjort ett rörelseresultat på 20tkr som måste tas upp till beskattning i våra deklarationer? Problemet är ju då att vi hamnar över gränsen för vad vi får tjäna utan att bli av med CSN. Hur kommer man förbi det problemet?

Säg att jag istället innan balansdagen köper in nya varor för hela beloppet som finns i kassan (kredit 1910, debit 4010), om jag förstår det hela rätt så skulle balansomslutningen se ut såhär?
Tillgångar:
1400 debit 40tkr
Eget kapital och skulder:
2010 kredit 20tkr
2019 kredit 20tkr

Resultatet förblir det samma då sålda varors kostnad (4010) debiteras med förändringsposten i lagersaldot? (1400) 60tkr-40tkr = 20tkr? 

Om det då inte påverkar resultaträkningen, skulle det då betyda att vi skulle behöva skjuta till ytterligare kapital för att kunna betala skatt på rörelseresultatet?

Ber om ursäkt för att jag skriver en halv roman. Men måste man ha ett AB för att kunna återinvestera kapitalet utan att det påverkar ens egen inkomstdeklaration? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh


1069
139
Tvärtemot, skulle jag svara på frågan om man måste ha ett AB för att kunna återinvestera kapitalet. Man måste ha ett HB.[br][br]Ifall du har ett AB och får en årsvinst så måste 26,3 % av vinsten betalas i skatt, dessa pengar ser du aldrig mer.[br][br]Ifall du har ett HB där du låter alla pengar vara kvar, kan du avsätta vinsten i en expansionsfond. Även där får du betala 26,3 % av vinsten i skatt, men dessa pengar får du tillbaka vid återinvestering.[br][br]Att du dessutom i ett AB måste betala revisionsarvode (kanske 10.000 per år) gör ju inte saken bättre.[br]
36
Har en lite följdfråga om det går bra att låna tråden lite :vissla[br][br]Räknas egna uttag från HB som inkomst för CSN? Det skattas ej så jag undrar ifall det inte ansers vara inkomst som påverkar alls.[br][br]MVH
1069
139
Nej, ett eget uttag kan inte räknas som inkomst.[br][br]Det är den egna andelen av handelsbolagets resultat som räknas som inkomst, vilket man alltså kan eliminera genom avsättning till expansionsfond ifall man inte gjort något uttag.[br]
632
3
Ska tillägga att det finns sätt att hålla nere vinsten i ett aktiebolag också, bla periodiseringsfonder och andra bokslutsdispositioner. Du väljer dessutom hur mycket lön du ska ta ut ur företaget och därmed kan du hålla dig under gränsen som CSN har. Beroende på vad du ska återinvestera "vinsten" i så kan du ju sänka den även i ett aktiebolag genom att köpa saker.
11
I april sänker de aktiekapitalet från 100 000 till 50 000 kr så vänta med att öppna ett aktiebolag. [br][br]De kommer troligen också att ta bort kravet för revisorer för företag som tjänar under en viss summa. Det var några miljoner iaf...[br][br]Ab tycker jag definitivt [br][br]Glöm inte det viktigaste av allt! [br][br]Ni är inte personligt ansvariga om ni har ett ab!
36
Ok, men kan inte bara alla reglera sin vinst med egna uttag och slippa skatta?? Vad är det som hindrar alla från att göra så här?[br][br]
632
3
[quote author=fireas link=topic=6765.msg31833#msg31833 date=1268255255][br]Ok, men kan inte bara alla reglera sin vinst med egna uttag och slippa skatta?? Vad är det som hindrar alla från att göra så här?[br][/quote][br][br]Om du menar handelsbolag: Ett eget uttag påverkar inte vinsten. Du skattar för vinsten och vinsten räknas, förenklat, intäkter minus kostnader.[br][br]Om du menar aktiebolag: Eget uttag excisterar ej här, tar du ut pengar är det lön eller utdelning, vanligtvis lön. Utdelning påverkar inte resultatet, utdelning kan bara göras med pengar som redan är skattade i bolaget. Lön påverkar resultatet till det sämre men på lönen betalar du ju även sociala avgifter och "vanlig" skatt. Går företaget bra är det idioti att ta ut så mycket lön att företaget  inte gör någon vinst.
36
[quote author=krjh link=topic=6765.msg31835#msg31835 date=1268255698][br][quote author=fireas link=topic=6765.msg31833#msg31833 date=1268255255][br]Ok, men kan inte bara alla reglera sin vinst med egna uttag och slippa skatta?? Vad är det som hindrar alla från att göra så här?[br][/quote][br][br]Om du menar handelsbolag: Ett eget uttag påverkar inte vinsten. Du skattar för vinsten och vinsten räknas, förenklat, intäkter minus kostnader.[br][br][/quote][br][br]Menar HB: Kan man inte bara göra egna uttag hela året (som "lön)" och på så sätt slippa skatta på en vinst på 300 000 och reglera ner det till typ 50 000. Tjänar på det?[br][br]Måste finnas en hake eller?[br]
632
3
[quote author=fireas link=topic=6765.msg31836#msg31836 date=1268255934][br][quote author=krjh link=topic=6765.msg31835#msg31835 date=1268255698][br][quote author=fireas link=topic=6765.msg31833#msg31833 date=1268255255][br]Ok, men kan inte bara alla reglera sin vinst med egna uttag och slippa skatta?? Vad är det som hindrar alla från att göra så här?[br][/quote][br][br]Om du menar handelsbolag: Ett eget uttag påverkar inte vinsten. Du skattar för vinsten och vinsten räknas, förenklat, intäkter minus kostnader.[br][/quote][br][br]Menar HB: Kan man inte bara göra egna uttag hela året (som "lön)" och på så sätt slippa skatta på en vinst på 300 000 och reglera ner det till typ 50 000. Tjänar på det?[br][br]Måste finnas en hake eller?[br][br][/quote][br][br][quote author=krjh link=topic=6765.msg31835#msg31835 date=1268255698][br][br]Om du menar handelsbolag: Ett eget uttag påverkar inte vinsten. Du skattar för vinsten och vinsten räknas, förenklat, intäkter minus kostnader.[br][br][/quote][br][br]Eget uttag i ett handelsbolag är inte en kostnad, vinsten beräknas på intäkter minus kostnader och är inte beroende av hur mycket pengar du plockat ut(!)
36
Jaha så om jag tagit ut 200k och har en vinst på 100k så beskattas jag på 300k?
2066
2
Nej, gör HB en vinst på 100k beskattas du för din del av de 100k. De 200k du tagit ut som eget uttag är inte en del av och påverkar inte heller hur mycket vinst företaget gör. Eller tvärs om: om företget gör en vinst på 300k och du sedan tar ut 200k har företaget fortfarande gjort en vinst på 300k - ditt uttag påverkar bara balanskonton och har inget med resultatet att göra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
36
så om jag under året har tagit ut 200k och mitt överskott i slutet av året är 100k (som jag kan ta ut, inte som jag har som vinst ) . Mina uttag påverkar inte resultatet så då betyder det att jag har en vinst på 300k som jag ska beskattas på och 200k av de har jag redan tagit ut?[br][br]MVH[br]
632
3
Ungefär så, det man får tänka på att det finns andra tillgångar än pengar. Om du har gjort en vinst på 500 000 efter ett halvt år, och därefter köper en fastighet för 500 000. Då har du helt plötsligt inga pengar på banken, men trots detta har du fortfarande gjort en vinst på 500 000 eftersom fastigheten är en tillgång.
1069
139
OK fireas,[br][br]Vi tar ditt exempel med en vinst på 300.000 och ett uttag på 200.000, och att du inte har några övriga inkomster eller avdrag. Det skulle få följande utfall beroende av avsättningar i syfte att sänka skatten.[br][br]Utan några avsättningar alls skulle det innebära att du blir skyldig ca 115.000 i skatt.[br][br]Ifall du avsätter till periodiseringsfond skulle du bli skyldig ca 75.000 i skatt.[br][br]Ifall du avsätter till periodiserings- och expansionsfond skulle du bli skyldig ca 72.000 i skatt.[br]
36
Jaha, så jag bör alltså , när jag gör uttag, avsätta lite pengar för skatt? [br][br]Tack förresten för era svar, väldigt hjälpsamma måste jag säga![br][br]
2066
2
Det kan man göra, fast det du bör göra är att uppskatta din vinst och skicka in en preliminär självdeklaration - för att sedan betala in pengar till skatteverket varje månad. Du måste också ha lite allmän koll så att du ser om din uppskattning stämmer ungefär eller om du måste ändra den under året.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
36
jaha så jag kan då inte vänta tills månaden är slut, ta ut pengar och betala in skatten?[br][br]Angående den preliminära deklarationen; Hur ska man gå tillväga när man är heeelt nystartad.[br][br]Det blir en gissningslek?[br]MVH[br]
2066
2
Ja. Fast du bör ju ändå ha en kalkyl och budget för din egen del (även om den bara består av en mindmap kladdad på ett A4 i början) för att ha en aning om möjliga/troliga utfall. Du uppskattar siffrorna, och håller lite koll så att de stämmer ungefär med verkligheten. Efter några månader stämmer du av och om det behövs skickar in en ny prel deklaration så du betalar in ungefär rätt i skatt och inte får otrevliga överraskningar i slutet av året.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.