Jobba extra

35
Jag har FA-skattsedel och driver företaget på heltid men har nu fått erbjudande om att jobba extra ibland som anställd.
Antar att jag måste meddela Skatteverket detta?! Kan man göra det i efterhand på något sätt? Finns det någon blankett man fyller i och skickar in?


149
Nej, du behöver inte meddela dem eftersom du har FA-skattesedel. F-skatten för företaget och A-skatten för anställning. Hade du bara haft F-skattesedel hade du varit tvungen att söka FA-skattesedel.
35
Okej, tack för svaret! [br][br]Jag har för mig att när jag ansökte om FA-skatt så skulle man uppskatta vad man skulle tjäna på sin anställning. Men det är ju omöjligt att uppskatta det i förväg. Tänkte då att man kunde anmäla i efterhand på något sätt... [br]
2066
2
Det är den preliminära självdeklarationen, det som avgör hur mycket skatt du betalar in varje månad. Du kan skicka in en uppdaterad hur ofta du vill.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Eftersom du har ett extrajobb så borde denne arbetsgivare dra skatt enligt extrajobb tabellen = 30% Och det borde vara en ganska bra siffra som stämmer ganska bra så länge du totalt inte kommer över brytpunkten när du lägger ihop inkomsten från jobbet med företagsvinsten efter avdrag av schablonavdraget. [br][br]Då skall du inte behöva skicka in en ny prel deklaration. [br][br]Se dock till att arbetsgivaren drar dessa 30% och inte normal tabell enligt ett fulltidsjobb. [br][br]Hans[br][br]
35
[quote author=Jonathan link=topic=6817.msg32051#msg32051 date=1268946095][br]Det är den preliminära självdeklarationen, det som avgör hur mycket skatt du betalar in varje månad. Du kan skicka in en uppdaterad hur ofta du vill.[br][/quote][br][br]Okej, så på den ska jag även fylla i det jag tjänar från anställning?!
35
[quote author=Hans F link=topic=6817.msg32053#msg32053 date=1268949405][br]Eftersom du har ett extrajobb så borde denne arbetsgivare dra skatt enligt extrajobb tabellen = 30% Och det borde vara en ganska bra siffra som stämmer ganska bra så länge du totalt inte kommer över brytpunkten när du lägger ihop inkomsten från jobbet med företagsvinsten efter avdrag av schablonavdraget. [br][br]Då skall du inte behöva skicka in en ny prel deklaration. [br][br]Se dock till att arbetsgivaren drar dessa 30% och inte normal tabell enligt ett fulltidsjobb. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Tack för ditt svar Hans! Nån brytpunkt lär jag inte komma i närheten av det här året iallafall! ;) [br]Arbetsgivaren är ett stort företag så jag litar på att de har koll på skatterna, men ska dubbelkolla när lönebeskedet kommer!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.