Några snabba bokföringsfrågor

19
Hej,

Jag driver en egen firma och vi har en butik som säljer bla med kontanter vilket innebär att det skall bokföras senast nästa dag.

Jag undrar rent praktiskt hur man lägger upp det.

När dagen är slut så skriver man ut ett sammandrag från kassaregistret för dagens försäljning, och så bokför man det kanske lämpligast med en gång i samma rutin.

Men samtidigt har jag läst att alla verifikationer skall bokföras i den ordning de kom in. Normal brukar jag samla alla kvitton och ta dem i slutet av månaden, men om de skall bokföras i den ordning de kom in så antar jag att jag måste bokföra dem varje dag.

Någon som förstår vad jag är ute efter. Hur gör företag rent praktiskt? Har jag missförstått något?

MVH
394
1
Man kan använda en kassabok (blad) där man för in kontanta in- och utbetalningar påföljande arbetsdag (med bläck) och sedan systematiskt konterar affärshändelserna varje månad i huvudboken (bokföringsprogrammet). Då kan man använda det sammanräknade dagboksbladet som en månadsverifikation för försäljningen mm.
Ulf Bjarme
19
Tack, då förstår jag!
2066
2
Du kan också lägga upp bokföringen i olika serier, så du bokför dem som t ex serie a för kassan: a1, a2, a3 respektive b för kvitton: b1, b2, b3 - naturligtvis måste ditt program eller upplägg ha stöd för detta också.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
19
Jag vill använda tipset ovan om att föra "dagbok" över dagsintäkterna för konantförsäljning.[br][br]Jag hittade en mall för dagboksblad att ladda ner på bokföringsnämndens hemsida. Adressen är: http://www.bfn.se/info/DagboksbladA4.pdf[br][br]Jag tänker mig att jag kan fylla i den blanketten med[br][br]Datum, kontantförsäljning och bara använda en kolumn för försäljningen.[br][br]Men det står även verifikationsnr. I inlägg två ovan så tipsade man om att man kunde baka ihop hela månadens försäljning till en verifikation. Å hur gör jag med den här kolumnen?[br][br]MVH

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.