sälja aktier i fåmansbolag

13
Hej, om jag ska sälja mina aktier i ett  fåmansbolag. Aktierna är värda cirka 1.5m. Är det då smartare att fixa ett AB som jag först överlåter aktierna till och sedan säljer dem för att 'stoppa in' pengarna i AB't?...  Skattemässigt verkar det vara hugget som stucket nästan, jag tänker på 50/50 (för det gäller väl fortfarande?) gent emot ta ut aktieutdelning ur eget AB (till lägsta bestkattningsnivån), visst jag får hålla på några år och ta ut en hundring per år eller så... men kontentan verkar vara (om jag räknat rätt) =>
50/50 => 940K
AB utdelning (lågbeskattad nivå) => 877k...

Finns det något annat 'listigt' jag kan göra om jag har pengarna i ett AB? Pensionsförsäkring på nåt förmånligt vis? eller vad?... Kom med förslag :-I
13
bump, inga tips ? :-)
1165
Det är svårt att svara på den frågan eftersom den är rätt så komplex. Det beror ju lite på vad du hade tänkt att göra kommande år, hur din lön ser ut, vilket pensionssparande du har haft tidigare etc.[br][br]Med ett AB som ligger har du ju dessutom en del kostnader i det bolaget under tiden du plockar ut pengarna, men hade du tänkt dig andra affärsprojekt är det dumt att låta pengarna ta vägen över din plånbok där de beskattas hårt. Med uttag över en längre tid är man också utsatt för risken att regler och skattesatser förändras. [br][br]Mina fem cent är att du vänder dig till någon skattejurist och ber dem visa på några olika scenarion baserade på dina förutsättningar. Det kostar några kronor, men det kan det nog vara värt.
13
ok, ja det är som vanligt, det finns inga bra svar utan 'det beror på'.. Ska kolla med en skattejurist... Tack för infon iaf !

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.