skriva verifikation (nybörjare, hjälp!)

20
Jag har precis köpt ett bokföringsprogram som heter UniBas. Jag läste ekonomi för många år sen och trodde inte att det skulle vara så besvärligt det här. mest är det nog rädslan för att göra fel som sätter käppar i hjulet...

Min undran, när jag ska skriva in verifikationer på inköp av dator, för företagets bruk och inköp av färg, materialkostnad till jobb hos privatperson, hur ska jag skriva? Hur väljer man rätt konto osv. (Jag har än så länge använt egna kontanta medel.)

Skulle bli väldigt tacksam om någon kan ge ett prydligt exempel för jag behöver verkligen komma igång!

/Tobbe
1324
2
http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/bokforing_exempel.htm[br][br]Hans
20
Tack så mycket! Vad mycket lättare det blev nu  :)[br]Men tyvärr ser jag ju att jag redan gjort fel i mina två första verifikationer. [br][br]Någon som vet hur man makulerar en verifikation, eller skriver om den?
632
3
Hej![br][br]Kan inte Unibas alls. Men överlag så är det bästa att rätta verifikationen genom att först "vända" den. Alltså boka exakt likadant, fast tvärtom.[br][br]Då får man en lite bättre överblick av vad som hänt.
20
Ska jag alltså skriva en helt ny verifikation där jag gör tvärtom då? Kan jag "glömma" mitt misstag sen då och helt enkelt skriva in den felaktiga verifikationen på nytt?
1324
2
[quote author=tobbebygg link=topic=7171.msg33324#msg33324 date=1275320089][br]Tack så mycket! Vad mycket lättare det blev nu  :)[br]Men tyvärr ser jag ju att jag redan gjort fel i mina två första verifikationer. [br][/quote][br][br]Notera att exemplen på denna sida använder man när man bokför enligt faktureringsmetod. Om du använder bokslutsmetod (kontantmetoden) så skall du ju hopppa över steget med att mellanlagra på leveransfodringar (kundfodringar) utan först bokföra när det är betalt. [br][br]Sedan som sagt. Om du bokför en "tvärtom" verifikation så innebär det ju att summan av den första och "tvärtom" verifikatet tar ut varandra så efter det bokför du sedan om det hela i en ny verifikation. [br][br]Hans[br]
20
Jag bokför enligt kontantmetoden. [br][br]Innebär det att jag inte kan skriva in en faktura innan betalning eller innebär det att jag inte måste göra det?[br]Programmet jag köpt har ju en faktureringsfunktion...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.