Bokföringsprogram vid import

21
Har ett par frågor gällande bokföringsprogram.

1. Finns det någon som vet ett vettigt program som funkar bra vid import? Jag har tittat en del på Visma enskild firma och tyckte programmet såg enkelt och lättjobbat ut. Dock så verkar det bli en del krångel med moms vid import (om jag nu inte uppfattade saker o ting fel). Dessutom verkar det som om man inte har möjlighet att kunna se ett enda konto om man skulle vilja det.
Det jag söker är ett program som är mycket enkelt, kontantmetoden och ingen faktureringsbit behövs. Gärna lite för "dummies". Måste klara importbiten enkelt och smidigt.

2. Gör ett bokföringsprogram att en revisor är överflödig? Programmen verkar klara det mesta?!


Tacksam för hjälp
1324
2
Det är väl så att Visma EF och Uni_Cell MINI är dom enda (som jag sett) som är så begränsade att  man inte kan sälja till utlandet. Dom flesta andra klara det vad gäller momsen.  Sedan är det en annan sak med andra valutor.  [br][br]Så kolla runt lite på forumet efter andra program. [br]Uni_Cell har ju ett Standard som klarar det hela. Själv använder jag EFRedo. Har dessutom kollat en hel del på BL Start då jag funderar på att starta ett AB och där passar inte EFRedo. [br][br]Sedan. Har du ett AB så behöver du en revisor för att godkänna bokslutet (ännu ett tag till ). Aldrig annars. [br]Sedan om du behöver en bokföringsbyrå (som kostar hälften av en revisor) för att hjälpa till med bokföringen är ju en smaksak. Jag har aldrig använt det men så är jag en som tycker om siffror . [br][br]Hans [br]
21
Har tittat runt lite men kommer att offra ett par dagar på att ta hem lite demo osv. Dock verkar redan det där programmet UNI_BAS standard, som du nämnde, vara ett vettigt program för mig. Man kan ju dessutom växla mellan konto/dummies läge.[br][br]Stort tack för tipsen och info![br][br]Ricky
21
Jag var nog lite för snabb med att svara...[br]Det räckte med att jag sökte på Unicell i Google så ser jag inget annat än negativa kommentarer om supporten och även programproblem.[br][br]Men testar lite annat istället![br][br]Ricky[br][br]
632
3
Ville bara säga en sak.[br][br]Om du inte själv är kunnig så är det verkligen lämpligt att anlita någon då det är dags att deklarera enskild firma. Detta är bland det svåraraste som finns att deklarera.[br][br]Att bara använda rapporter utskrivna ur ex. Visma Enskild firma kan sluta med stora fel, och jobbiga påföljder.
21
Tack för tipset![br]Det var väl ungefär så jag tänkte mig det hela efter att ha kollat runt och läst en del på nätet. Sköta månadsarbetet själv och lämna bort deklarationsbiten.[br]Vad jag kan förstå så skall man inte ens tänka tanken på Visma Enskild firma. Det verkar som om alla bokföringskunniga får allergi av det....[br]
632
3
[quote author=Ricky link=topic=7189.msg33397#msg33397 date=1275845186][br][br]Vad jag kan förstå så skall man inte ens tänka tanken på Visma Enskild firma. Det verkar som om alla bokföringskunniga får allergi av det....[br][br][/quote][br][br]Precis så är det  :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.