starta upp ett till ab för att minska skatten....

48
hej har lite funderingar,  om man har ett hyfsat lönsamt företag och man skulle vilja kunna ta ut mer pengar till 20% beskattning.

om man då startar upp ett till ab för 50 000 kr och sedan varje år för över ca 100 000 kr från mitt gamla ab till det nya får jag då möjlighet till att ta ut aktieutdelning i båda företagen till den lägre beskattningsbördan?

eftersom det bara kommer att vara några transaktioner per år så blir bokföringskostnader med mera väldigt låga i det nya företaget...

får man föra över pengar som man vill eller måste man ha utfört något vettigt arbete för att kunna föra över 100 000 från ett bolag till ett annat?

i dagsläget spelar detta inte allt för stor roll då man fortfarande är under 25 och inte behöver betala speciellt mycket i arbgivaravgifter men är något som kommer bli mer intressant om något år eller efter valet om arbetsgivaravgifterna höjs för oss unga. 
1165
Man kan inte föra pengar mellan två bolag som inte tillhör samma koncern helt utan vidare, och tillhör de en koncern kan du inte ta ut pengar från vart och ett av dem. [br][br]Du missar också det faktum att du betalar vinstskatt innan du kan göra någon utdelning, vilket gör att vinsten med att dribbla på det här sättet inte är så stor som man först kan förledas att tro.
2360
37
Under vissa förutsättningar kan ett bolag i Lettland vara en idé om man tjänar mycket pengar
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
48
okej ja isåfall skulle det nog bli som ett dotterbolag,  jo jag är medveten om bolagsskatten, men är ju hur som helst billigare än om man måste börja betala statlig skatt på lönen....  [br][br]men som om man startar upp ett dotterbolag så får man hur som helst inte ta ut något extra?  [br][br]Men skulle kunna vara bra att ha ett till bolag om man t ex har all utrustning i ett bolag och sen hyr man ut den utrustningen till det andra företaget som har hand om alla anställda osv.  där risken att nått ska gå fel är något större.  [br][br]anser att jag inte tjänar tillräckligt mycket för att starta upp något utomlands, 
632
3
Ett dotterbolag kan du ju starta, men då är det ju moderbolaget som äger dotterbolaget, och inte du. Därmed kan du inte ta utdelning från något annat än moderbolaget.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.