momsredovisning var 3e månad eller 1 gång per år?

3
Jag har just registrerat mitt företag och har valt att ha momsredovisning var 3e månad.. men jag är heeelt förvirrad när det gäller bokföringen och allt sånt... och jag har verkligen inte råd att ha revisor...

är det bättre för mej att bara ha momsredovisning en gång per år eller är det lättare att ha det oftare?

och hur ska jag göra för att klara av bokföringen?? ska köpa mamut office mini som bokföringsprogram. har testat det lite men förstår ändå ingenting =/

har ändå planerat företaget mååånga år men ekonomin är verkligen det svåraste att förstå...
1165
Om du inte har råd med revisor har du verkligen inte råd med att göra fel i bokföringen eller med skattedeklarationer heller. Du får helt enkelt försöka lära dig det hela då. Företagande är väldigt mycket ekonomi.[br][br]Hur man gör med momsen är egalt. Är man en strukturerad människa som har koll på kronorna är kanske årsvis redovisning att föredra eftersom du får en bättre likviditet. Är man inte en sådan människa är det vanligen bättre att betala var tredje månad, så byggs det inte upp några stora skulder.
1324
2
Eftersom det finns regler på hur lång tid som bokföringen får släpa så är ju moms på års eller kvartalsnivå egalt. Du skall ju ändå bokföra i tid för resp momsrapport. [br][br]Sedan kanske kvartalsmoms ger lite tryck på att man bokför i tid då man måste ha ut momsrapporten. Så då har du uppfyllt även kravet på bokföring i tid. [br][br]Sedan varför skall du ha råd med en revisor. Vad du behöver är en bokföringsbyrå som kan hjälpa dig. Och den kanske kostar 40% av vad revisorn tar. [br][br]Hans 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.