Några frågor innan uppstarten...

21
Har några frågor innan uppstarten av en enskild firma om någon vecka.

1. Eftersom jag startar vid denna tiden på året så tänkte jag ha förlängt räkenskapsår. Innebär detta att INGET ALLS skall göras vid årets slut t.ex. inventering osv?

2. Klarar de flesta bokföringsprogram av detta med förlängt räkenskapsår?

3. Tänkte välja årsmoms. Finns det någon nackdel med detta?...och innebär detta att man inte skickar ett enda papper ang momsen under så lång tid (förlängt räkenskapsår)?!

4. Jag kommer att syssla med import. Hur gör jag vid en inventering? Inköpspriserna ex moms vet jag men skall även övriga utgifter ex moms räknas med? T.ex. fraktpriset, tullavgifter och administrationsavgifterna?

Mycket tacksam för hjälp.
1324
2
[quote author=Ricky link=topic=7374.msg34017#msg34017 date=1279042461][br]Har några frågor innan uppstarten av en enskild firma om någon vecka.[br][br]1. Eftersom jag startar vid denna tiden på året så tänkte jag ha förlängt räkenskapsår. Innebär detta att INGET ALLS skall göras vid årets slut t.ex. inventering osv?[br][/quote][br]Ja du slipper strul vid årsslutet denna gång. [br]Dock om du SÄLJER till företag inom EU (inte Sverige) så måste du ändå skicka in en redovisning per månad.[br][quote author=Ricky link=topic=7374.msg34017#msg34017 date=1279042461][br]2. Klarar de flesta bokföringsprogram av detta med förlängt räkenskapsår?[br][/quote][br]Borde dom göra. [br][quote author=Ricky link=topic=7374.msg34017#msg34017 date=1279042461][br]3. Tänkte välja årsmoms. Finns det någon nackdel med detta?...och innebär detta att man inte skickar ett enda papper ang momsen under så lång tid (förlängt räkenskapsår)?![br][/quote][br]Med årsmoms så åker du på att betala in momsen som en del av f-skatten. Om du då handlar en massa nu i början men inte säljer något kommer du ju ändå att få betala f-skatten från feb 2011. Vid kvartalsmoms så betalar/får tillbaka den riktiga momsen. Sedan eftersom det finns regler för bokföringen att den skall utföras inom en viss tid borde det inte vara så betungande att ta ut en momsrapport 4 ggr per år och knappa in på skatteverkets hemsida (med BANK-ID). Jag räknar att det max tar 10 minuter per kvartal i anspråk att momsredovisa.  [br][br][quote author=Ricky link=topic=7374.msg34017#msg34017 date=1279042461][br]4. Jag kommer att syssla med import. Hur gör jag vid en inventering? Inköpspriserna ex moms vet jag men skall även övriga utgifter ex moms räknas med? T.ex. fraktpriset, tullavgifter och administrationsavgifterna?[br][/quote]Denna fråga lämnar jag åt någon annan  som vet exakt. Men jag tror det. [br][br]Hans
21
Ok det lutar åt kvartalsmoms.[br]Får se om nån annan kan svara på fråga nr 4. Det är iofs inget akut men det är aldrig fel att ha lite kött på benen.[br][br][br]Ett jättetack för hjälpen ännu en gång Hans (och alla andra)! Bästa stället på nätet!
1165
Fråga 4: Du bör i din lagerbokföring beräkna en så kallad LC för dina produkter, det står för "Landed Cost". I den kostnaden skall ligga kostnader för tull och frakt. Vanligen brukar man försöka schablonberäkna en procentsats som gäller produkterna i genomsnitt. Har man produkter som skiljer sig mycket åt i hemtagning och tull får man använda olika schabloner.
21
TACK för info swetrot!! Underbart forum med suverän hjälp!
11
Fråga 4:[br]Finns bra information på den här sidan som ger mer detaljer för den som vill fördjupa sig lite ytterligare  :)[br][br][url=http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/lagervardering.aspx]http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/lagervardering.aspx[/url]
Kapitas - Gratis bokföringsprogram
[URL=http://www.kapitas.se]www.kapitas.se[/URL]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.