När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har några frågor innan uppstarten av en enskild firma om någon vecka.
1. Eftersom jag startar vid denna tiden på året så tänkte jag ha förlängt räkenskapsår. Innebär detta att INGET ALLS skall göras vid årets slut t.ex. inventering osv?
2. Klarar de flesta bokföringsprogram av detta med förlängt räkenskapsår?
3. Tänkte välja årsmoms. Finns det någon nackdel med detta?...och innebär detta att man inte skickar ett enda papper ang momsen under så lång tid (förlängt räkenskapsår)?!
4. Jag kommer att syssla med import. Hur gör jag vid en inventering? Inköpspriserna ex moms vet jag men skall även övriga utgifter ex moms räknas med? T.ex. fraktpriset, tullavgifter och administrationsavgifterna?
[quote author=Ricky link=topic=7374.msg34017#msg34017 date=1279042461][br]Har några frågor innan uppstarten av en enskild firma om någon vecka.[br][br]1. Eftersom jag startar vid denna tiden på året så tänkte jag ha förlängt räkenskapsår. Innebär detta att INGET ALLS skall göras vid årets slut t.ex. inventering osv?[br][/quote][br]Ja du slipper strul vid årsslutet denna gång. [br]Dock om du SÄLJER till företag inom EU (inte Sverige) så måste du ändå skicka in en redovisning per månad.[br][quote author=Ricky link=topic=7374.msg34017#msg34017 date=1279042461][br]2. Klarar de flesta bokföringsprogram av detta med förlängt räkenskapsår?[br][/quote][br]Borde dom göra. [br][quote author=Ricky link=topic=7374.msg34017#msg34017 date=1279042461][br]3. Tänkte välja årsmoms. Finns det någon nackdel med detta?...och innebär detta att man inte skickar ett enda papper ang momsen under så lång tid (förlängt räkenskapsår)?![br][/quote][br]Med årsmoms så åker du på att betala in momsen som en del av f-skatten. Om du då handlar en massa nu i början men inte säljer något kommer du ju ändå att få betala f-skatten från feb 2011. Vid kvartalsmoms så betalar/får tillbaka den riktiga momsen. Sedan eftersom det finns regler för bokföringen att den skall utföras inom en viss tid borde det inte vara så betungande att ta ut en momsrapport 4 ggr per år och knappa in på skatteverkets hemsida (med BANK-ID). Jag räknar att det max tar 10 minuter per kvartal i anspråk att momsredovisa. [br][br][quote author=Ricky link=topic=7374.msg34017#msg34017 date=1279042461][br]4. Jag kommer att syssla med import. Hur gör jag vid en inventering? Inköpspriserna ex moms vet jag men skall även övriga utgifter ex moms räknas med? T.ex. fraktpriset, tullavgifter och administrationsavgifterna?[br][/quote]Denna fråga lämnar jag åt någon annan som vet exakt. Men jag tror det. [br][br]Hans
Ok det lutar åt kvartalsmoms.[br]Får se om nån annan kan svara på fråga nr 4. Det är iofs inget akut men det är aldrig fel att ha lite kött på benen.[br][br][br]Ett jättetack för hjälpen ännu en gång Hans (och alla andra)! Bästa stället på nätet!
Fråga 4: Du bör i din lagerbokföring beräkna en så kallad LC för dina produkter, det står för "Landed Cost". I den kostnaden skall ligga kostnader för tull och frakt. Vanligen brukar man försöka schablonberäkna en procentsats som gäller produkterna i genomsnitt. Har man produkter som skiljer sig mycket åt i hemtagning och tull får man använda olika schabloner.
Fråga 4:[br]Finns bra information på den här sidan som ger mer detaljer för den som vill fördjupa sig lite ytterligare :)[br][br][url=http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/lagervardering.aspx]http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/lagervardering.aspx[/url]