Måste alla kvitton in i bokföring?

23
Jag tänkte inte göra nåt fuffens utan om jag köper material åt kunden och sen fakturerar exakt samma som det kostade.
Då behöver väl inte detta tas upp i bokföring? För då blir det lite enklare för mig🙂
1069
139
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar.[br][br]Jag tror du menar att du skickar en faktura till en kund där bl.a material till kunden ingår. Det materialet har du köpt någonstans och undrar om du behöver bokföra kvittot för köpet.[br][br]Ja det bör du väl göra om du inte vill betala en massa onödig skatt. Annars bokför du en intäkt för det material du sålt men ingen kostnad för motsvarande material du köpt, vilket innebär en ökad skattepliktig vinst i firman och antagligen ökad momsbetalning.[br]
23
Jag var nog inte tydlig nog. Om kunden ger mig kontant betalning för virke. och det är exakt samma som det kostar på affären. Kan jag då strunta i att ta med det i fakturan för jag gör ju ingen vinst på virket? Och då slippa att lägga in kvitton i bokföringen.[br]Eller har jag då gjort ett lagbrott?
1069
139
Ok, då förstår jag vad du är ute efter.[br][br]Regeln är att alla affärshändelser ska bokföras. Men visst, ifall du köper material åt någon och håller ute med privata pengar under en tid, så skulle man väl kunna anse att det inte är en affärshändelse utan en privat tjänst.[br]
1165
Fast den dagen någon person, som betalat dig för virket och inte fått ett kvitto, ringer till Skatteverket och anmäler dig, så är din bevissituation inte så god. Och i byggbranschen dessutom... Jag skulle verkligen inte rekommendera det![br][br]Jag tycker nog att du skall försöka ta upp både inköp och försäljning av material i din bokföring. Det är dessutom inte fel att tjäna en slant på materialförsäljningen. Som storkund får du säkert rabatt på affärens priser och kan därför hålla deras priser ut mot kund i alla fall.
23
Jag gör små jobb å jobbar med detta halvtid så jag får tyvär inte så mycket rabatt. Tack för era svar. Jo jag borde väl lägga in alla kvitton så att det är lagligt, ska börja med det så fort jag fått upp vanan när det gäller bokföringsprogram:)
1324
2
Om du handlar matrialet kontant och kunden sedan ger dig pengarna kontant. Och du då överlämnar kvittona till kunden. Ja då har du ju bara utfört en förmedlingstjänst så då borde du kunna hålla borta allt från företaget. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.