Avdrag affärslunch

54
Om man tar en affärslunch 2 pers så är alltså avdraget upp till 90kr per person och 60kr per person för fika.

Men hur fungerar det rent praktiskt (f-skatt, ej AB). Om jag betalar med privata pengar, kan jag då ta ut motsvarande avdragsgilla belopp från mitt företagskonto och skriva representation?

(Kvittot och förklaring läggs till bokföringen)
Johan Kraner Åsedahl Webbdesigner http://kraner.se
1069
139
Ja, du kan ta ut pengarna från företagskontot, eller så kan du bokföra med konto för egen insättning på Kredit-sidan. Effekten blir exakt densamma.[br][br]Glöm inte att även bokföra ingående moms för representationen (ifall du har momspliktig verksamhet).[br][br]
632
3
Är jag ute och cyklar när jag vill minnas att man inte kan dra av representation för sig själv i en enskild firma? Eller gäller det bara personalrepr?[br][br]Vad jag menar är att man får dra av för kunden/den anställda men inte för sig själv.[br][br]
1324
2
Jo du får dra av för dig själv så länge du bjudit en kund också. [br][br]Sedan momsen. Du får altså dra av 90:- plus moms för dom 90:- (22,50). [br][br]Hans
632
3
Okej, jodå, de reglerna har jag koll på. Hade dock fått för mig att detta inte gällde på samma sätt i enskild firma.[br][br]Säker på att samma regler gäller även för personalrepr i enskild firma som i aktiebolag?
1069
139
Det som skiljer mellan EF och AB är att det i EF är meningslöst att bokföra belopp som överskrider 90 + moms per person.[br][br]I AB medför ju den ej avdragsgilla representationen trots allt en skattelättnad jämfört med att betala ur egen ficka, så alltså inte i EF.[br][br]Personalrepresentation ska inte vara något annorlunda med jämfört med kundrepresentation.
394
1
Klipp från Skatteverkets broschyr SKV 295 skatteregler för enskilda näringsidkare:[br][br]Representation[br]Representation kan vara både extern och intern.[br]Extern, t.ex. i samband med förhandlingar vid inköp[br]och försäljningar eller med konsulter.[br]Intern, t.ex. personalfester och informationsmöten.[br]Vanliga kostnader för representation är t.ex. mat,[br]dryck ( även vin och sprit ), teaterbiljetter, betjäning[br]och hotellrum.[br]För att du ska få göra avdrag för representation måste[br]det finnas ett omedelbart samband med din näringsverksamhet.[br]Det måste alltså finnas en naturlig koppling[br]till verksamheten. Det gäller både för platsen[br]där representationen sker och personerna som representationen[br]riktar sig emot. Exempel på omedelbart[br]samband kan vara representation som sker i syfte[br]att inleda eller upprätthålla affärsförbindelser.[br]Det får inte vara fråga om kostnader för sällskapsliv[br]av mer personlig natur, personlig gästfrihet eller liknande.[br]Du får inte avdrag med mer än vad som anses vara[br]skäligt. Därför kan du aldrig få avdrag för lyxbetonad[br]representation.[br]För vissa kostnader finns schablonbelopp. Du kan[br]maximalt få avdrag med[br]• 90 kr per person för lunch, middag eller supé[br]• 60 kr per person för andra måltider[br]• 180 kr för t.ex. teaterbiljetter och greenfee vid[br]golf.[br]Beloppen avser pris exklusive moms. Om du inte har[br]en momspliktig verksamhet får beloppen ökas med[br]momsen.[br]Om kostnaden för representation är större än schablonbeloppen,[br]får du inte heller göra avdrag för ingående[br]moms på den del av kostnaden som överstiger[br]schablonbeloppen.[br][br]Mer information finns i ”Skatteverkets allmänna råd”[br]( SKV A 2004 :5 ).
Ulf Bjarme
632
3
[quote author=stifor link=topic=7732.msg35409#msg35409 date=1284569198][br]Det som skiljer mellan EF och AB är att det i EF är meningslöst att bokföra belopp som överskrider 90 + moms per person.[br][br]I AB medför ju den ej avdragsgilla representationen trots allt en skattelättnad jämfört med att betala ur egen ficka, så alltså inte i EF.[br][br]Personalrepresentation ska inte vara något annorlunda med jämfört med kundrepresentation.[br][/quote][br][br]Jo precis, det som är en ej avdragsgill kostnad kan man ju lika gärna boka som eget uttag. Men då hade jag i alla fall fått något om bakfoten. Tack för svaren.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.