Frågor kring företagsregistrering, verksamt.se (har fastnat)

53
1
Hej!

Jag håller precis att registrera mitt företag på Verksamt.se, men har fastnat.
Har en fast anställning och startar upp företag på sidan om, således är det FA-skattesedel som gäller.

Under beräkning av preliminärskatt frågar dem efter "Inkomst av tjänst - hitills under inkomståret".        
Först finns det en ruta där man ska ange Namn på arbetsgivare, pensionsutbetalare, försäkringskassa m fl hittills under inkomståret  

Sen skall man ange:
Betald preliminärskatt    
Bruttolön och förmåner    
Pension mm  


Hur räknar jag ut betald preliminärskatt samt pension? Tar jag bara 0,3 gånger bruttolönen för året som gått (t.o.m. september) och lägger ihop för att få betalt preliminärskatt?
Samt finns det någon schablon för pension mm?

Samma fråga för pension mm för "inkomst av tjänst - resten av inkomståret".

Sen frågar dem om: "Inkomst av tjänst - avdragsgilla kostnader i anställningen".
Har inga arbetspendlingsresor jag kan dra och kan inte komma att tänka på nått annat för den delen heller. Kan jag bara skriva "0" ? eller lämna det oifyllt?
1324
2
Står det inte på ditt lönebesked hur mycket arbetsgivaren dragit i prelskatt. För det mesta står ju på resp lönebesked vad man dragit på detta och sedan finns det oftast en summa "year to date".  Jag tvivlar på att arbetsgivaren dragit 30% om du har en tillsvidareanställning (Fast). [br][br]Pensionen är om du erhållit pension under året. Och det har du väl inte fått pension utan det är bara "gamlingar" som jag så får  :D  .  [br][br]Hans
53
1
Tack för svar Hans![br][br][br]Jag har precis registrerat företag på bolagsverket och där angett endast 1 namn (har bara ett som jag gillar). [br][br]Min fråga är nu: Om jag betalar in kostanden, 900kr, och namnet inte går att få, så borde det väl inte kosta något? Utan jag får komplettera med nytt namn?[br]Eller dras de 900kr automatiskt i administration?[br][br]
23
Går ej ditt förslagna namn igenom får du meddelande om att skicka in nya namnförslag. Ingen ny debitering för detta.[br]susanne
Insolitus Bokföring& Redovisning www.insolitus.se [email protected] 011-44414 63
53
1
Kanon![br][br]Tack för svar.[br][br]Jag har en något Off topic fråga, men tänkte det är lika bra ta den här istället för att starta massa nya trådar:[br][br]Finns det nån som har tips på en bra och gratis tjänst där man kan göra informationsbroschyrer (ex. 1 pdf (A4) i digital form) som man kan skicka ut med info om sitt företag?[br][br]tips bra på hemsidetjänst och möjlihet att göra visitkort tas också gärna emot.[br][br]Tack på förhan!
2066
2
[quote author=conpros link=topic=7903.msg36031#msg36031 date=1287082961][br]Finns det nån som har tips på en bra och gratis tjänst där man kan göra informationsbroschyrer (ex. 1 pdf (A4) i digital form) som man kan skicka ut med info om sitt företag?[br][/quote][br][br]Kan du inte bara skriva en presentation själv?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
53
1
[b]Jonathan:[/b]Jag kommer självklart skriva texten själv, men jag tänkte mig kanske nån form av enkel layoutmall med lite boxar där man lägger in text och möjlighet att lägga in nån bild. [br]Alteranativet för mig är att göra det i words (enda program jag har på min dator) och min erfarenhet säger att det inte blir så himla imponerande.[br][br]Det blir första intrycket hos potentiella kunder varför det är viktigt att erbjudandet och mitt företag känns proffsigt.
2066
2
Ok. Jag känner inte till någon bra och gratis tjänst om du inte vill lära dig något nytt program och göra det själv. Med dina krav hade jag betalat en grafiker eller layout-/reklamperson för 1-2 timmars arbetstid med att hjälpa dig ordna en hygglig design.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.