Avdrag internet hemma

70
Kan jag göra avdrag på halva interneträkningen? Jag driver företaget hemifrån och använder egentligen mer än hälften av tiden på internet till saker som har med företaget att göra men det går ju inte att bevisa.
1324
2
Man har ju rätt att göra avdrag för merkostnader för att driva sitt företag. [br][br]Och eftersom Skatteverket anser att ett normalt hushåll i Sverige redan har ett bredband godkänner dom inte att man drav av kostnader för detta så länge det inte är dyrare pga företagets behov (ex backuppinternet osv). [br][br]Hans
70
Tråkigt eftersom jag antagligen inte hade kostat på mig internet om det inte vore för verksamheten..
2066
2
Om du orkar kan du ju köpa ett billigt abonnemang privat och ett annat på företaget. Det är så lite pengar så jag hade nog inte orkat bry mig...[br]I så fall är det mer förmånligt att teckna ett fastprisabonnemang för mobiltelefoni på företaget så är det fullt avdragsgillt även om du använder det privat.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Jag drar av 50% och jag har jämfört priser, och då jag har ett mycket snabbare internet än jag behöver privat så anser jag att jag kan göra det. [br][br]Vet ej om det är helt 100, men det är dubbelt så dyrt som mitt privata hade varit.
46
[quote author=Jonathan link=topic=8040.msg36415#msg36415 date=1289061942][br]I så fall är det mer förmånligt att teckna ett fastprisabonnemang för mobiltelefoni på företaget så är det fullt avdragsgillt även om du använder det privat.[br][/quote][br]Det här svaret ser jag ofta i ekonomiforum numera som tips på att få dra av mobilkostnaden i sin enskilda firma - och det är helt felaktigt! Det verkar grunda sig på att man slarvigt läst Skatteverkets ställningstagande http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13112621009111.5.5947400c11f47f7f9dd80002708.html där det klart att tydligt framgår att detta endast gäller ANSTÄLLDA och där ARBETSGIVAREN bekostat ett fastprisabonnemang. [br]Har du enskild firma är du inte anställd och då gäller samma regler som förut, du får dra av merkostnaden vilket är det samma som tjänstesamtalen du ringt om du endast har ett mobilabonnemang.[br][br]Dessutom - även om ett fastprisabb för 400-500 kr skulle vara fullt avdragsgilt så är det inte alls säkert att det lönar sig i slutändan eftersom dom flesta företagare inte på långa vägar ringer för så mycket på sin mobil varje månad. [br][br]/ TT
2066
2
[quote author=TasselT link=topic=8040.msg36586#msg36586 date=1290440600][br]Det här svaret ser jag ofta i ekonomiforum numera som tips på att få dra av mobilkostnaden i sin enskilda firma - och det är helt felaktigt![br][/quote][br][br]Vi har inte behandlat vilken bolagsform det gäller.[br]Ställningstagandet du hänvisar till tar över huvud taget inte upp fallet ej anställd i enskild firma. Ser ingen direkt anledning till att en annan bedömning skulle göras i det fallet. Om ingen merkostnad uppstår och det är motiverat med hänseende till jobbet borde det vara än mer rimligt för en enskild firma där man oftast förväntas svara i telefon även på helt andra tider än en normal anställning kräver.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.