En fråga angående avdrag av förluster

19
Hej,

1) Jag har en enskild firma som i år kommer att göra förlust. Samtidigt har jag arbetat som anställd några månader.

Kan jag dra av förlusten från enskild näringsverksamhet från inkomst av tjänst för att få ner skatten? Är det någon mening att fortsätta sätta upp kostnader på mitt företag för resten av året?

2) Jag har ingen speciell utbildning i ekonomi men har läst på själv och gjort företagets bokföring själv under året. Jag tycker inte att det är svårt, det kan bara vara lite klurigt första gången en typ av händelse inträffar. Jag kan dock inte helt garantera at allt är bokfört 100% korrekt, även om jag tror det. Borde jag skaffa en "revisor"?

MVH
Daniel
394
1
Om du har en nystartad verksamhet kan man göra ett allmänt avdrag (från exempelvis inkomst av tjänst) de första 5 åren.[br][br]Från SKV295 skatteregler för enskilda näringsidkare:[br][br][i]Nystartad verksamhet[br]Om du vill, får underskott av nystartad aktiv näringsverksamhet[br]( se ”Aktiv och passiv näringsverksamhet”,[br]sidan 4 ), dras av samma år som det har uppkommit.[br]Underskottet får dras av som allmänt avdrag, dvs[br]från inkomst av annan näringsverksamhet[br]och från[br]inkomst av tjänst. Verksamheten[br]ska ha påbörjats år[br]2004 eller senare. Avdrag får göras under de första[br]fem åren. Avdrag får göras med högst 100 000 kr per[br]år. Överskjutande del får tas med till nästa år och får[br]bara kvittas mot framtida överskott i verksamheten.[br]För att få dra av underskottet måste hela näringsverksamheten[br]vara nystartad. Det innebär att om du[br]redan driver en näringsverksamhet och påbörjar en[br]ny verksamhet kommer de att ingå i samma näringsverksamhet.[br]Den kan därför inte anses nystartad. Du[br]får inte heller göra avdrag om du någon gång under[br]de fem beskattningsår närmast innan du startade[br]verksamheten, direkt eller indirekt, har bedrivit liknande[br]verksamhet.[/i][br][br]Det är säkert en bra investering att låta en redovisningskonsult titta på din bokföring och hjälpa dig med bokslut och deklaration för att inte missa något.
Ulf Bjarme
1324
2
Som Ulf skriver så kan du dra av förlusten dom första 5 åren av din verksamhet (tiden akumelleras så har du haft företag tidigare räknas denna tid in i dom 5 åren) mot tjänst.[br][br]Alternativet är att man sparar förlusten till nästa år då man kanske gör vinst. [br][br]Då bör man betänka värdet i dom båda avdragen. När man drar av förlusten mot tjänst så minskar ju a-skatten med avdraget. [br]Om man istället drar nästa år mot vinst i företaget slipper man både a-skatt och egenavgifter på summan. Så då är avdraget ganska ofta mer värt.[br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.