Betala för marknadsföring till privatperson från företag

10
Vilket är det bästa = billigaste sättet enligt er att betala ut ersättning för annonsering på en hemsida till en privatperson från en enskild firma med 0 anställda och f-skatt?



Jag har frågat på ett annat forum och någon nämnde att det är skattefritt upp till 1.000kr och att provisionslön skulle vara det bästa alternativet efter det?
1
Att betala en fast provision är nog enklast, men tänk på att det blir en del administration (kontrolluppgifter, inbetalning av arbetsgivaravgifter o.s.v.) när du betalar ut lön, så det ska väl röra sig om en del pengar för att det ska vara värt jobbet. [br] [br]Enklast för dig (minst administration) är om personen i fråga skaffar F-skatt (kostar inget), och fakturerar dig istället.
ars Handegard
smartbackup.se - Säkerhetskopiering via Internet!
~ krypterat ~ enkelt ~ prisvärt ~
5
Jag sitter på andra änden. Jag har en webbplats som jag driver som hobby och nu finns det företag som vill annonsera på den. Har lagt upp en prislista med fasta priser. vad behöver jag tänka på mer än att ge ett kvitto? Kommer den som köper plats på min webbsida behöva stå för något mer? [br] [br]Jag har inget F-skattebevis eftersom jag inte hitills har ansett mig driva ett företag och tycker inte att jag kan svara applicerbart på de frågor som ställs när man ansöker om FA-skattebevis. [br] [br]Vill ju inte att de som köper annonsplats skall åka på en massa extra avgifter.
488
Jag som inte kan internetbranschen undrar: Räknas reklamplats på en webbsida som tjänst eller som vara?? En vara kan ju privatpersoner sälja utan att någon måste betala arbetsgivaravgifter.
5
[quote="Karin i Västergötland"]Jag som inte kan internetbranschen undrar: Räknas reklamplats på en webbsida som tjänst eller som vara?? En vara kan ju privatpersoner sälja utan att någon måste betala arbetsgivaravgifter.[/quote] [br] [br]Det är ju det som är lite lurigt, jag tolkar det som att det är tjänst och att jag skall fylla i en http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf80008706/205116.pdf och betala sgenavgift och löneskatt eller vad det nu heter så varför skall även köparen betala arbetsgivaravgift etc? När man bedriver hobby står man väl för all sådan inbetalning själv? [br] [br]När jag pratade med skatteverket sa de att jag skulle lägga undan 55-60% av inkomsterna för att betala skatt.
488
Nja, idén är inte att både du och köparen ska betala arbetsgivaravgifter / egenavgifter men om du INTE betalar det du ska finns det en risk att Skatteverket kräver köparen istället.
5
[quote="Karin i Västergötland"]Nja, idén är inte att både du och köparen ska betala arbetsgivaravgifter / egenavgifter men om du INTE betalar det du ska finns det en risk att Skatteverket kräver köparen istället.[/quote] [br] [br]Jo men det kommer ju finnas med i avtalet jag skriver med de som annonserar att jag tar p[ mig att betala mina egenavgifter etc. Jag kommer inte sälja speciellt många annonser på ett år däremot har jag ju inkomster från googleannonser och affiliateprogram som är inkomst av tjänst. Vill helst slippa registrera företag och hålla på att meckla med en massa extra papper för bara det.
488
Det bästa är nog att du ringer och diskuterar saken med Skatteverket.
5
[quote="Karin i Västergötland"]Det bästa är nog att du ringer och diskuterar saken med Skatteverket.[/quote] [br] [br]Jag pratade med skatteverket förra månaden och då sa hon bara att jag skulle fylla i blanketten som var för hobbyverksamhet, inkomst av tjänst samt se till att lägga undan pengar så att jag kunde betala skatten det blir på det. Hon sa inget om vad mina annonsköpare behövde göra. Men jag får nog ta och ringa henne en extra gång för att se om det är något jag måste ge annonsörerna mer än ett kvitto och vårt gemensamma avtal.
355
1
en arbetsgivare. Den hyrda arbetsgivaren står för sociala avgifter, skatter, arbetsgivarintyg o.s.v.
5
[quote="webbgbg.se"]en arbetsgivare. Den hyrda arbetsgivaren står för sociala avgifter, skatter, arbetsgivarintyg o.s.v.[/quote] [br] [br]Jo jag har precis tittat på bolagsbolaget, frilans finans och bolagskraft och det lutar åt det sistnämnda. Det låter som den bästa lösningen för mig, 7% av inkomsterna kan jag avvara eftersom det bara är en sidoinkomst som inte kräver många minuters arbete i månaden. [br] [br]/Bea

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.