Avdrag för redovisningböcker?

64
Ska gå en högskolekurs nu som heter Företagsekonomi, och där behövs några böcker. Denna kurs ska jag gå för att kunna klara av bokföringen i företaget.



Kan man dra dessa böcker på företaget tros? (Företagets område är Webbutveckling)
64
Verkligen ingen som vet?
134
Jag [u]vet[/u] inte, men jag ser inga som helst konstigheter med att dra av den kostnaden i företaget då det är för företaget du gör inköpet, för att driva din firma. Maila skatteverket och fråga dem om du inte får svar av nån mer säker person här. [br] [br]Jag vet i alla fall att folk köpt böcker ang. bokföring osv genom sina företag/firmor och detta låter ju väldigt likt.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
37
Är lite osäker, men kostnader för denna typ av fortbildning (komvux, kommunal skola mm) är icke avdragsgill. [br]Jag var på en av skatteverkets kvällskurser för ett bra tag sedan och då var denna fråga uppe men eftersom jag inte berördes av den så lyssnade jag inte riktigt noga men om jag inte minns helt galet så får du inte dra av den. [br]Ring Skatteverket istället så får du svar direkt.
589
1
Disclaimer: Jag är inte helt säker på att följande är rätt. [br] [br]Om du behöver böckerna för att kunna klara av ditt jobb (bokföringen) ser jag inga problem med att firman tar kostnaden.
134
[quote="Jorgen"]Disclaimer: Jag är inte helt säker på att följande är rätt. [br] [br]Om du behöver böckerna för att kunna klara av ditt jobb (bokföringen) ser jag inga problem med att firman tar kostnaden.[/quote] [br] [br]Precis så jag tänkte också...
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
5
Om du inte hade gått kursen utan bara köpt böckerna är det till 100% avdragsgillt. [br] [br]men eftersom du i detta fallet får ut något av det privat (högskolepoäng, kompetens) så är det INTE avdragsgillt. [br] [br]mitt råd i gråzonen: köp böckerna, dra dom på företaget. (du behöver dom ju för att förstå och klara av att göra bokföringen. [br] [br]gå sedan kursen och upptäck att du kan låna böckerna av dig själv.. ;-) [br] [br]Just att det är FEK kan ju göra det mer legitimt ändå... hade det varit en kurs i beetendevetenskap hade du definitivt åkt dit på det...
64
japp, så får det bli. Böckerna köps till och för företaget och inget annat. [br] [br]Tack för svaren!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.