Det här med vad som är en inventarie och inte

6
Hej!

Jag har precis startat en liten firma där jag jobbar med ljudteknik för live-framträdanden. Jag känner mig verkligen skitkorkad när jag ställer dessa frågor så ha gärna lite tålamod med mig. Jag är minst sagt grön.

Jag har köpt ett billigt monitorsystem, en väska och en sladd från den tyska thomann.de. Monitorsystemet kostar inte mer än 1800kr, väskan 500kr och sladden 300kr. Monitorsystemet och väskan kommer ju att kunna hyras ut för att få intäkter de närmsta tre åren ,om det håller så länge vill säga. Jag angav VAT-nr hos Thomann så därför är det ingen moms lagd på köpet från deras sida.

Just nu har jag bokfört köpet såhär:
2018 Egen insättning 2600kr
4056 Inköp varor EU 2600kr
2640 Ingående moms 657kr
2615 Beräknad utgående moms 25% varuförvärv EU 657kr

Verkar det okej eller har jag schabblat med momsen?

Nästa fråga gäller monitorsystemet, väskan och kabeln. Ska det bokföras någonstans att de är inventarier? Jag tycker att det borde göra det?

En sista dum fråga är:
Jag äger en del saker som jag kommer använda i verksamheten.
* Macbook från 2009 inköpt för 12000kr och uppgraderad för 5000kr nyligen.
* Ett gäng mikrofoner
* Mixningsmonitorer
* Hörlurar
* Diverse verktyg och mätinstrument.

Ska dessa tas upp i min bokföring på något vis? Alla dessa saker saknar kvitton. Vad vinner jag på att "skriva in" inventarier i företaget?

Som sagt! Ha tålamod med mig.

Stort tack på förhand.

Mvh / Jimmy Nylund





632
3
Hej,[br][br]För det första så gäller gränsen 20 000 kr för inventarier, mindre belopp än så skrivs av direkt.[br][br]Du behöver inte använda konto 4056, du kan använda ex 5410, men det gäller att inte missa inköpet på skattedeklarationen.[br][br]Gällande att köpa in saker i företaget så får du ju lägre skatt eftersom detta blir en kostnad för företaget. Du behöver dock ordna ett värderingsintyg på sakerna. Och om du använder dem lika mycket privat som i arbetet så får man kanske fundera över hur man ska göra.[br][br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.