Vad räknas som tillgång?

70
Tänker jag rätt med att förbrukningsinventarier under 5000 kr inte behöver bokföras som tillgång? Eftersom man inte gör avskrivning minskar ju inte tillgångarna annars.
Jag tänkte köpa in noter av mig själv till företaget, hur gör man då? Ska jag skriva ett kvitto? Noterna köptes för ca 3 år sedan, hur mycket värdeminskning ska jag räkna med jämfört med nypris?
632
3
Inventarier under ett halvt basbelopp (ca 21 000 kr) bör skrivas av direkt, mot 5410.[br][br]Angående noterna så bör du få dem värderade.
70
Noterna är inköpta för ca 200 kr st, jag läste att det räcker med t ex en internetannons som underlag för värde när det gäller mindre belopp. Har dock inte hittat någon annons på begagnade noter av de jag har, så jag tänkte om man kunde använda en annons med nypris och sedan räkna bort en viss procent eftersom de är begagnade?
2360
37
självklart kan du dra av noterna om du använder dessa i företaget och priset ska naturligtvis vara rimligt, detta gäller alla korttidsinventarier upptill ett halvt basbelopp + moms.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
70
Räcker det att jag anser att priset är rimligt? Kan man skriva t ex inköpspris minus 20 procent eftersom de är begagnade?
2360
37
Ja!
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
70
Hur bokför man detta? Vad använder jag som verifikation? En utskrift på annons med nypris?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.