Några enkla frågor om förenklat årsbokslut / bokföring

19
Hej,

Jag har en enskild näringsverksamhet och nu är det dags att avsluta år 2010 och sammanställa det förenklade årsbokslutet. Jag har några frågor angående detta:

1) För att få använda DHL's tjänster så har jag 3000 kr i pant hos dem. Jag har lagt detta belopp på 1880 kortfristig placering. Dessa syns i min balansräkning medans de inte kommer med i det förenklade årsbokslutet (B8 övriga fordringar) då de inte uppgår till 5000 kr. Det gör mig lite konfunderad, det innebär ju att balansräkningen i mitt bokslutsprogram och i förenklat årsbokslut inte stämmer överens. Skall det vara så?

2) Jag har haft två olika typer valutakursvinsterförluster under året:
a) De som uppstår från fakturor från min leverantör i Kina - de har jag bokfört på 3960/7960, Dvs, jag anser att de är av rörelsekaraktär.
b) Valutakursförlust från mitt valutakonto och bokfört det på 8330 (valutakursdifferenser på kortsiktiga placeringar.

I det förenklade årsbokslutet så verkar det som att dessa vinster/kostnder inte skall in någonstans. Är det så att i enskild firma så räknas detta som privat och att de inte tillhör företaget? Problemet är ju då att i mitt företags bokföring och i förenklade årsbokslutet så är inte resultatet detsamma.

3) När jag betalt kvartalshyra under året så har jag tagit kostnaden direkt, det kanske är fel? Skall jag periodisera ut en hyra jag betalade i slutet av 2010 till under Jan-Mars 2011 så att kostnaden inte drabbar 2010? Hur göra?

4) Mitt företag gör en nätt förlust för 2010. Då antar jag at Periodeseringsfond, expansionsfond, ersättningsfond etc är helt ointressant?

Jättetacksam för hjälp, det är mitt första årsbokslut.

MVH
Daniel
19
Glöm fråga 3 om hyran, det var lätt att hitta hjälp för hur man periodiserar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.