Kan mitt nybildade aktiebolag köpa vår privata bil?

2
Vi är ett gift par som har varsin enskild firma som vi nu skall ombilda till ett gemensamt aktiebolag. Kan vårt nya aktiebolag köpa vår privata bil? Kan den även räknas in i de 50 000 kr som skall läggas in i bolaget (bilens marknadsvärde är ca 160 000 kr)?
1073
139
Ja, aktiebolaget kan köpa bilen av er och den kan räknas in i startkapitalet. Den måste dock bokföras som inventarie vilket medför att den ska avskrivas och därför så småningom (om ni inte säljer den) blir värd mindre än aktiekapitalet[br][br]Sen ifall det är ekonomiskt fördelaktigt att ta in den i firman är en annan femma, det finns en massa parametrar att ta hänsyn till.[br][br]Ni bör i fall AB:t köper bilen även göra en värdering så att det finns papper på att ni inte trissat upp priset.[br]
2
Tack snälla för svar! Då har vi lite koll på läget i alla fall. Vi skall även träffa någon och gå igenom just vår situtation för att se om det är ekonomiskt det bästa för oss, precis som du skriver så är det ju flera aspekter att ta hänsyn till.
450
Titta på skatteverkets sida om bilförmån. Om bilen är 6 år eller äldre kan det nog löna sig, annars känns det som milersättning är bättre.
632
3
[quote author=Freetime link=topic=8399.msg37843#msg37843 date=1295926189][br]Titta på skatteverkets sida om bilförmån. Om bilen är 6 år eller äldre kan det nog löna sig, annars känns det som milersättning är bättre.[br][/quote]´[br][br]Nu tror jag att du misstar dig. Nu tror jag att iofs att deras bil är nyare eftersom den hade ett marknadsvärde på 160 000 kr.[br][br]Gör ett exempel på en bil från -03, den är ju då äldre än 6 år.[br][br]Den här bilen från 2003[url=http://www.blocket.se/vasterbotten/Saab_9_3_2_0T_Polar_5D_31728431.htm?ca=7&w=3]http://www.blocket.se/vasterbotten/Saab_9_3_2_0T_Polar_5D_31728431.htm?ca=7&w=3[/url] kostar 52 000 kr. [br][br]Förmånsvärdet på denna (om det fanns extrautrustning för 20 000 kr vid inköpet) skulle bli 3025 kr per månad. [br][br]Det betyder att du efter 17 månader haft lika mycket förmån på bilen som den kostade att köpa, känns knappast som en bra deal.
1073
139
Det finns inget generellt svar på ifall det lönar sig att låta förtaget äga bilen jämfört med att äga den privat och det är oberoende av bilens ålder.[br][br]Hade man en fungerande kristallkula skulle man kunna ge ett svar. Det handlar om hur stora de framtida reparationskostnaderna blir, höga reparationskostnader = bilen i firman och låga reparationskostnader = bilen privatägd. Det här är egentligen omöjligt att uppskatta, vissa bilar går sönder hela tiden medans andra bara går och går.[br][br]Förmånsvärdet är lika stort hela bilens livslängd (eller t.o.m högre efter 6 år), det grundar sig på att en ny bil antas ha hög värdeförminskning men låga reparationskostnader medan motsatsen gäller för en gammal bil. Dessa parametrar förväntas ta ut varandra.[br][br]Några kända faktorer man kan ha med i beräkningen är bilens försäkringskostnader, fordonsskatt, bränsleförbrukning, servicekostnader och körsträcka i tjänsten. Där gäller då att höga kostnader talar för bilen i firman medan hög körsträcka talar för privatägd bil.[br]
1324
2
Från min tid som anställd med tjänstebil kommer jag ihåg att viss typ av miljöbil sänkte förmånsvärdet en hel del. Och det gäller väl fortfarande men definitionen av miljöbil har ju ändrats. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.