Nytt AB använda aktiekapitalet?

9
Jag funderar på att skapa ett AB och undrar om aktiekapitalet.

Konkret. Kan jag starta ett AB med 50 KSEK på banken och sedan använda dessa pengar (eller delar av dem) för att utveckla ett IT system som sedan skall användas för att omsätta pengar till verksamheten. I min tolkning är det då en inventarie som motsvararar det värde det kostade att utveckla och således är pengarna kvar i bolaget även om de inte står på banken?

Vad säger ni kloka?
13
Det är väl tveksamt om programvara under utveckling kan ses som en tillgång. Å andra sidan kan du ju förbruka upp till 50% av aktiekapitalet utan problem.[br]Om kapitalet understiger detta så skall en kontrollbalansräkning upprättas och kapitalet återställas inom 9 månader.[br][br]Men det händer inget speciellt om ett bolag har förbrukat sitt aktiekapital, så länge som ägarna och de som driver bolaget alltid ser till att bolaget betalar sina skulder. Och om kontrollbalansräkning inte upprättas är det enda som händer att de inblandade tar samma risk som en ägare av en enskild firma, och det brukar ju funka för dem.[br]Så länge bolaget betalar alla sina skulder så finns heller ingen risk för konkurs. Oftast är det ägarna som frivilligt går in med mer kapital när det behövs i bolaget.[br][br]
P-O Larsson
http://www.podata.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.