hogia light. Kontantmetoden, hur lägger jag in försäljningsverifikationer?

18
Jag kommer inte vidare om jag bara skriver försäljning 3051, utan jag måste ju balansera det mot något. Jag är nybörjare...googlade lite och fann att man balanserar det mot 1510 kundfordringar.

Så det har jag gjort nu, allt jag sålt ifrån nov.

Men nu slår det mig, att det nog är fel, för jag har ju kontantmetoden och inte fakturametoden, jag har ju aldrig bokfört den här försäljningen som en 1510a... jag bokför bara DAGEN den blir betald. Men ni som har Hogia Light, vad ska jag använda för att balansera mot 3051. Suck..... Om man inte balanserar mot något kan jag inte spara posten.

Skulle jag skrivit -1000 kr på 3051, och +1000 kr på 1910 kanske (kassa) ?????
632
3
Mitt första tips till dig är att läsa lite om grundläggande bokföring.[br]10-19-konton ökar i debet, minskar i kredit. 20-29 ökar i kredit, minskar i debet.[br]Det vill säga, tillgångar ökar i debet, skulder ökar i kredit.[br]Vore nog bra att få lite grundläggande förståelse för bokföringen om du ska sköta den själv.[br][br]Som svar på frågan: Du bokförde fakturan när den blev betald, men vart hamnade pengarna då? I din ficka (debet 2013 vid enskild firma)? På företagets konto (Debet 1930)?[br][br]Försäljning (3000-3999) ökar alltid i kredit, så när du säljer så bokförs det alltså på 30-konto i kredit och tillgångs/skuldkonto i debet.
18
tack!! [br][br]Pengarna hamnar på företagets konto. Så jag borde ha gjort såhär:[br][br]-1000 kr på 3051[br]och [br]1000 kr på 1930[br][br][br]eller?[br][br]Tycker kanske mest att Hogia Light är svårt. Jag skriver ingenting i kredit eller debit, utan jag skriver antingen en pluspost eller en minuspost och därefter hamnar den i rätt "fack".[br][br]
632
3
Det blir rätt så ja.
18