Fel på skattedeklaration

28
Hej alla, länge sedan sist.



Jag skattedeklarerar via nätet och det har funkat bra hittills.

Men nu när jag skulle göra det så kommer det upp en ruta som säger: "Omsättningen stämmer inte mot den utgående momsen."

"Är detta korrekt?"

Åsså får jag välja [OK] [Cancel]



Vad kan tänkas vara fel eller är det ens fel?

Kör SPCS och den har alltid räknat rätt och jag har kollat att allt står rätt till. :o
720
Datorn räknar inte fel, det kan vi vara överens om så då är det något annat fel. Är du säker på att du kollat att allt är rätt? Vilka felsök har du gjort? [br] [br]1 Börja med att multiplicera omsättningen med momssatsen för att se år vilket håll differansen slår. [br] [br]2 Dra ut en huvudbok på 30** och 261* och se hur de ser ut. Är något belopp på 261* bokat på "fel sida", med fel belopp eller kanske helt saknat. Varje verifikat på 30** ska ha en bokning även på 261* som är 25% (eller annan momssats) på beloppet på 30**. [br] [br]3 HAr du utländska köp som du ska förvärvsredovisa. HAr du då med dessa både i omsättning och utgående moms resp inköp från EU-land och moms.
28
*bah* Mänskliga faktorn slog till, jag själv som räknat käpp rätt åt hel****. :) [br] [br]Men nu undrar jag hur man får till momsrapporten så den blir rätt? Eftersom den redan är utskriven och godkänd, hur gör jag om det så det blir rätt? [br]Jag har försökt läsa till mig det i "hjälpen", men eftersom jag inte pratar SPCS-språk(eller skattespråk) så är det rätt svårt att få grepp om det. :wink:
488
Min åsikt är att såna där automatiska momsrapporter är en styggelse. Det tar dig 2 minuter att få fram samma uppgifter manuellt ur huvudboken och skriva in dem i ett excelark, och då förstår du dessutom bättre var siffrorna kommer från och vad de betyder, plus att det är lätt som en plätt att bokföra en rättelseverifikation och göra om en ny momsrapport i excel. [br] [br]Bara för att SPCS har en automatisk momsrapport måste man inte använda den. Det går utmärkt att skriva en egen bokföringsorder till momsen varje månad.
28
Jo, jag funderar starkt på att göra det hädanefter. Men jag föll för frestelsen och får nu "betala" för det. :|
28
Ville bara nämna att jag gjorde om det manuellt. Tog sin lilla tid men nu gick skattedeklarationen igenom. [br] [br]Tackar för hjälpen. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.