Behöver hjälp

1
Jag har precis ansökt om F-skatt för mitt företag.
Jag är hundinstruktör och håller i kurser och privatlektioner.
Jag trodde att jag hade bra koll på detta med skatter och moms men tror nu att jag är fel ute. Jag skulle uppskatta om någon har lust att vara snäll och förklara för mig ungefär hur det ser ut (jag vet att det varierar lite beroende på vart man bor)

Månadsuppgifter:
Inkomst på kurserna och privatlektionerna: 30.000
Lokalhyra: 10.000
Kostnader för kontorsmaterial & träningsmaterial: 5.000

Vad och ungefär hur mycket skattar jag på?
Vad och hur mycket betalar jag moms för?

Vore jätte tacksam för hjälp med detta!!
7
Hej.[br][br]Jag är ingen expert men ger det ett försök![br][br]Detta förutsätter att vinsten blir 15000 exklusive moms.[br]Då blir momsen 25% på 15000, alltså 3750 kronor som ska betalas in.[br][br]På dessa 15 000 betalar du ungefär 29%(28,97%) egenavgifter (4350 kronor) och resterande betalar du skatt på som vanligt. Det ger dig alltså en bruttolön på 10 650 kronor.[br][br]Jag brukar räkna att 50% blir den utbetalade lönen ungefär. Detta felar lite, men med ovanstående siffror och din kommunalskatt får du exakta värden.[br][br]Hoppas det hjälper.
Femplus Webbyrå hjälper dig och ditt företag att lyckas på webben.
www.femplus.se
632
3
[quote author=femplus.se link=topic=8614.msg38554#msg38554 date=1298296526][br][br]Då blir momsen 25% på 15000, alltså 3750 kronor som ska betalas in.[br][br][/quote][br][br]Nej nej, moms beräknar man på summan man säljer för, alltså 30 000 kr och därmed 7500 kr i moms.´Jag förutsätter att siffrorna du skriver blir är exkl moms. skulle dessa siffror vara inkl moms så blir den utgående momsen 6000 kr. [br][br]Däremot så har du ju i de flesta fall rätt att dra av moms på de saker du köper in, men momssatserna varierar och det är inte säkert att det är moms på lokalhyran tex.[br][br]Beräkning av vinsten och vad bruttolönen skulle bli är väldigt komplicerat, det är så väldigt många faktorer som ska vägas in, men att räkna som femplus gör funkar preliminärt.
1073
139
Som krjh skriver så är beräkningen av vinst och den av vinsten medförda skatteskulden (vilken är det viktiga) ganska så komplicerad att utföra.[br][br]På den första delen av vinsten betalar du ingen skatt alls, på högre del ska du betala kommunalskatt, på ännu högre del statlig skatt, blir det tillräckligt mycket tillkommer värnskatt...[br][br]Underlaget för skatt och egenavgifter justeras även med grundavdrag, nedsättning av egenavgifter, jobbskatteavdrag...[br][br]Storleken på skatten påverkas även av bostadsort, ålder, övriga inkomster, valda karensdagar. Skatten kan även justeras med avsättning till periodiseringsfonder och expansionsfonder. Räntefördelning kan/måste utföras vilket påverkar skatten.[br][br]Det är som synes mycket att hålla reda på, varför inte använda ett bokföringsprogram som beräknar allt det här med automatik.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.