Bilförmån för Enskild firma?

10
2
Mitt huvud börjar bara snurrigt och så förvirrat över skatteregler och att man har rätt att få förmåner, etc...

Vad som är bäst del för mitt fall, aningen privat eller företaget? Jag vill ha någon bra kalkylering på dessa sätt för att jag vill ha en bild på helhet på utförligare sätt.

Mina viktiga frågor är:

Privatbil
T.ex. 310 000 kr en ny Audi med miljöbil (=momsavdragbart)

Företaget som enskild firma.
Jag använder det som "tjänstbil" för att kunna köra till ställena med olika ärende.
Milersättning 19,50 kr/mil (1,95 kr/km)

Ex beräkning är
1000 km/mån. 
2500 kr/bensin/mån

1000 kr x 1,95 = 1950 kr/mån (som betalar in från skattverket)!?

Billåneränta är 6% om jag måste skaffa en ny bil och behöver lånet. Det räknas som privatbil. Är en dålig affär?

Företagsbil med både tjänst och privat, bara en enda bil
Om jag startar företaget snart och invänta tills det blir ok då ska jag skaffa lånet till företaget som kan köpa en ny bil.

Så vad har ni för förslag? Dessa gällande regler som jag är så hemskt förvirrat över. Jag tror nog att jag skulle aldrig använda leasingbil i mitt företag.

Problem är att hur man kan beräkna på detta sätt, undrar om någon av er kan hjälpa till och visa några ex. Jag vore tacksam över det. 🙂
Jag förstår inte riktigt vad det menas med "bilförmån" så... Betyder det att man måste betala skatter till skattverket ändå, va?

Finns det någon bra kalkyl mallar inom dessa frågor?
Starta upp en webb-klädbutik för killar...
Kvar:
affärsplan, finansieringsplan och de andra små.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.