Förmedla catering, hur blir det med momsen?

17
Jag har en idé om att förmedla cateringtjänster.

Upplägget är att jag säljer in catering till företag och tar en mellanskillnad på affären. Jag anlitar en cateringfirma som står för själva leveransen.

Det är ju 12% moms på catering. Men i min förmedling, kan jag också ta 12% som mellanhand?

Tanken är att jag erbjuder en cateringtjänst där jag helt enkelt köper mat med leverans för x kr inkl 12% moms och säljer den vidare till slutanvändare med min tillkommande marginal inkl 12% moms.

Är detta möjligt? Hela affären och marginalen försvinner ju om jag måste betala 25% moms på min tjänst.

Tack på förhand!

Mvh Gustav
394
1
Är det en förmedlingstjänst dvs.du för samman köpare och säljare och agerar inte i eget namn utan säljer just en förmedlingstjänst så är det full moms på själva tjänsten jfr med en fastighetsmäklare.[br][br]Handlar du i eget namn dvs säljer i kommission så är det momssatsen för varan eller tjänsten som gäller som jag förstår regelverket.[br][br][i]Mervärdesskattelagen 1994:200 6 kap[br][br]7 § Om någon i eget namn förmedlar en vara eller en tjänst för annans räkning och uppbär likviden för varan eller tjänsten skall vid bedömning av skattskyldigheten för omsättningen av varan eller tjänsten denna anses omsatt såväl av honom som av hans huvudman.[/i]
Ulf Bjarme
17
[quote author=Ulf Erik link=topic=8839.msg39153#msg39153 date=1301350565][br]Är det en förmedlingstjänst dvs.du för samman köpare och säljare och agerar inte i eget namn utan säljer just en förmedlingstjänst så är det full moms på själva tjänsten jfr med en fastighetsmäklare.[br][br]Handlar du i eget namn dvs säljer i kommission så är det momssatsen för varan eller tjänsten som gäller som jag förstår regelverket.[br][br][i]Mervärdesskattelagen 1994:200 6 kap[br][br]7 § Om någon i eget namn förmedlar en vara eller en tjänst för annans räkning och uppbär likviden för varan eller tjänsten skall vid bedömning av skattskyldigheten för omsättningen av varan eller tjänsten denna anses omsatt såväl av honom som av hans huvudman.[/i][br][/quote][br][br]Det innebär alltså att jag måste sälja catering i mitt eget namn och ta emot betalning etc för själva cateringen för att jag ska kunna gå under 12% moms. Sen köper jag catering av extern part.[br][br][br]Skillnaden är alltå om jag bara förmedlar tjänsten och sen fakturerar för provision på försäljningen, då blir det alltså 25% på den tjänsten om jag fattat rätt. Det upplägget fungerar inte då skillnaden i moms tar i princip all marginal.
2066
2
[quote author=headline link=topic=8839.msg39156#msg39156 date=1301381356][br]Det innebär alltså att jag måste sälja catering i mitt eget namn och ta emot betalning etc för själva cateringen för att jag ska kunna gå under 12% moms. Sen köper jag catering av extern part.[br][br][br]Skillnaden är alltå om jag bara förmedlar tjänsten och sen fakturerar för provision på försäljningen, då blir det alltså 25% på den tjänsten om jag fattat rätt. Det upplägget fungerar inte då skillnaden i moms tar i princip all marginal.[br][/quote][br][br]Har inte koll på reglerna, men om du säljer till företag har det ju ingen betydelse?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
[quote author=Jonathan link=topic=8839.msg39173#msg39173 date=1301434376][br][quote author=headline link=topic=8839.msg39156#msg39156 date=1301381356][br]Det innebär alltså att jag måste sälja catering i mitt eget namn och ta emot betalning etc för själva cateringen för att jag ska kunna gå under 12% moms. Sen köper jag catering av extern part.[br][br][br]Skillnaden är alltå om jag bara förmedlar tjänsten och sen fakturerar för provision på försäljningen, då blir det alltså 25% på den tjänsten om jag fattat rätt. Det upplägget fungerar inte då skillnaden i moms tar i princip all marginal.[br][/quote][br][br]Har inte koll på reglerna, men om du säljer till företag har det ju ingen betydelse?[br][/quote][br][br]Idén är att sälja till privatpersoner som slutkund så det spelar roll.[br][br]Mvh G
21
Men är det inte cateringfirman som du kommer att fakturera din förmedlingsprovision? Din slutkund blir då ett företag...
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB
17
[quote author=epeoni link=topic=8839.msg39192#msg39192 date=1301514488][br]Men är det inte cateringfirman som du kommer att fakturera din förmedlingsprovision? Din slutkund blir då ett företag...[br][/quote][br][br]Nej, tanken är att privatpersoner (som jobbar på ett företag) köper sin lunch via mig som i sin tur köper maten av ett cateringföretag.
1069
139
[quote author=headline link=topic=8839.msg39193#msg39193 date=1301516627][br]Nej, tanken är att privatpersoner (som jobbar på ett företag) köper sin lunch via mig som i sin tur köper maten av ett cateringföretag.[br][/quote][br][br]Men är det verkligen något problem då?[br][br]Cateringbolaget fakturerar dig 50 kr inkl 12% moms per portion och du tar betalt av slutkunden 60 kr inkl 12% moms. Vad är det som felar i det resonemanget?
17
[quote author=stifor link=topic=8839.msg39203#msg39203 date=1301570020][br][quote author=headline link=topic=8839.msg39193#msg39193 date=1301516627][br]Nej, tanken är att privatpersoner (som jobbar på ett företag) köper sin lunch via mig som i sin tur köper maten av ett cateringföretag.[br][/quote][br][br]Men är det verkligen något problem då?[br][br]Cateringbolaget fakturerar dig 50 kr inkl 12% moms per portion och du tar betalt av slutkunden 60 kr inkl 12% moms. Vad är det som felar i det resonemanget?[br][/quote][br][br]Just precis, det är nog inga problem. Det är just detta jag ville bolla!  :)[br][br]Mvh Gustav

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.