Enskild firma OCH Aktiebolag samtidigt

17
Hallå!

Jag bedriver verksamhet idag via enskild firma med vinst som ligger över skiktgränsen för statlig skatt. Läste en mycket intressant artikel i www.blinfo.se kundblad gällande vinster med enskild firma och aktiebolag samtidigt.

Vinsten med att köra både och samtidigt är att man lägger sig på en nivå för eget uttag i enskilda firman runt skiktsgränsen för statlig skatt och sen inte tar ut lön i AB:t. Schablonmässigt så kan man ta ut skattebillig aktieutdelning (20%) upp till 127750kr. Tar man inte ut detta så läggs detta på i potten till nästkommande år och dessutom med uppräkningsränta.

Om man kör parallellt några år så kan man alltså bygga upp en bra pott med utrymme för skattebillig utdelning i kombination till att man tar ut en vettig lön nära lämpliga tak för skatt, förändrapeng, SGI etc.

Någon som har reell erfarenhet av detta?
632
3
Jag förstår inte varför du inte kör hela verksamheten i aktiebolaget då?[br][br]Du tar ut lön upp till brytpunkten ur bolaget, och resten skattar du fram för att ta som utdelning.[br][br]Jag kanske tänker fel, men i mina ögon krånglar du bara till det genom att köra i båda enskild firma och aktiebolag...
1069
139
Den ekonomiska vinsten av att ha både enskild firma och AB är att man kan utnyttja skattelättnaderna ur bägge.[br][br]I enskilda firman kan man styra resultatet så att man kan utnyttja nedsättningen av egenavgifter på 10.000 kr och i AB:t kan man styra så att man kan utnyttja aktieutdelningen av drygt 120.000 kr till 41% skatt.[br]
589
1
De där 10 000 kr är ju snart inhämtade av ökade administrationskostnader.[br][br]Vad menar du med det sista du skriver om 41% skatt?
1069
139
Nja, sköter man all administration själv för den enskilda firman så betalar man 10.000 mindre i egenavgifter än vad man skulle gjort i arbetsgivaravgifter i ett AB (egentligen är det ju mer eftersom EF:s egenavgifter från början är ett par procent lägre än AB:s motsvarande arbetsgivaravgifter). Sen kanske man inte tycker det är värt det merarbete som det innebär.[br][br]41 % kommer ifrån att man vid fördelaktig utdelning i AB först betalar 26,3 % bolagsskatt och sedan 20 % utdelningsskatt (100 - 26,3 % - 20 % = 58,96 = det man får behålla vilket innebär att 100 - 58,96 = 41,04 % är skatten). Det kan man i ett AB utnyttja för 172.000 kr av vinsten.[br]
589
1
OK, då är jag med på din uträkning.
17
[quote author=stifor link=topic=8853.msg39518#msg39518 date=1303140195][br]Nja, sköter man all administration själv för den enskilda firman så betalar man 10.000 mindre i egenavgifter än vad man skulle gjort i arbetsgivaravgifter i ett AB (egentligen är det ju mer eftersom EF:s egenavgifter från början är ett par procent lägre än AB:s motsvarande arbetsgivaravgifter). Sen kanske man inte tycker det är värt det merarbete som det innebär.[br][br]41 % kommer ifrån att man vid fördelaktig utdelning i AB först betalar 26,3 % bolagsskatt och sedan 20 % utdelningsskatt (100 - 26,3 % - 20 % = 58,96 = det man får behålla vilket innebär att 100 - 58,96 = 41,04 % är skatten). Det kan man i ett AB utnyttja för 172.000 kr av vinsten.[br][br][/quote][br][br]Ja detta är de vinster jag syftar på. Administrationen sköter jag själv idag i min enskilda firma. Inga problem om man har ett bokföringsprogram. Dessutom har jag väldigt få transaktioner per månad så det är inte så mycket jobb. Planerar att köra samma upplägg i aktiebolaget med bokföringen. [br][br]Dessutom kan man periodisera och jobba med expensionsfond utan ränta i enskild firma. Detta kan man använda sig av tex. vid föräldraledighetsperioder tex.[br][br]Tack för svaren så långt![br][br]
23
Betalar man ut löner (inklusive din egen) på över ca 500000 så kan man ta mer än "schablonbeloppet" i utdelning. Så har du antällda i den enskilda firman så att din lön plus dina anställdas hamnar på tex 1000 000 så kan du ta ut utdelning på ca 250 000 i stället om du driver allt i AB form.
17
[quote author=skogstomten link=topic=8853.msg39685#msg39685 date=1303903762][br]Betalar man ut löner (inklusive din egen) på över ca 500000 så kan man ta mer än "schablonbeloppet" i utdelning. Så har du antällda i den enskilda firman så att din lön plus dina anställdas hamnar på tex 1000 000 så kan du ta ut utdelning på ca 250 000 i stället om du driver allt i AB form.[br][/quote][br][br]Ja det håller jag med om att det är mer fördelaktigt i det fallet. För min del så har jag inte så stora löneuttag eller anställda så det upplägget är inte aktuellt i nuläget. När så blir möjligt så är det naturligtvis lämpligt att ta ut mer än schablonbeloppet baserat på löner.[br][br]Oavsett det så kan man ju faktiskt köra enskild firma som tillägg ändå.[br][br]Bra input![br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.