Aktier som grund för aktiekapital i nytt AB

17


Jag är på gång att starta upp ett AB och har funderingar kring vad som är möjligt att använda som bas för aktiekapitalet.

Rena likvida medel på kontot är ju det lättaste.
Att aktiekapitalet är bundet i varulager eller inventarier är ju också möjligt

MEN

Kan jag använda mitt  privata innehav av aktier i onoterade bolag som värdegrund i mitt nystartade AB och hur registrerar man detta som ingångsvärde i företaget?

Jag tänker mig alltså att jag som privatperson säljer mina innehav av onoterade aktier och lägger detta som grund för mitt aktiekapital. Vinsten är att jag inte behöver lägga ut mer redan beskattade medel som ändå är låsta i dessa innehav som grund i det nya företaget.

Någon som har erfarenhet eller tips i frågan?

Mvh Gustav
589
1
När du gör en apportemission (dvs för in annat än kontanter som betalning för aktier) ska det vara något som bolaget har nytta av. Exempel kan vara lagervaror, en bil, inventarier osv.[br][br]Några för verksamheten helt ovidkommande aktier i onoterade bolag (som dessutom är svårvärderade) ska inte vara OK. Din revisor kommer inte att godta det (ja, jag vet att det inte är revisionsplikt i små företag nu, men det är ju en indikation på vad som är rätt).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.