Hyra lokal av mig själv

2
Hej,

Jag driver ett AB (fåmansbolag) med inriktning på mobilutveckling.
Nu håller vi på att bygga ett hus och jag har avsett ett av rummen som kontor. Jag vill då hyra ut detta rum till mitt företag.
Rummet saknar egen ingång

Jag har tidigare pratat med en skatterådgivare som säger att när det gäller enskild firma så är reglerna rätt hårda (egen ingång bla), men kör man AB så skall det inte vara några problem, och man får hyra ut till en marknadsmässig hyra.

Jag pratade igår med skatteverket, och skattehandledaren jag hade kontakt med hade annan syn på det. Hon menade på att det inte var någon skillnad på enskild firma och AB i detta sammanhang och att det kommer vara väldigt svårt att motivera en marknadsmässig hyra i mitt fall. Hennes definition på marknadsmässig hyra var hur mycket jag skulle kunna hyra ut det rummet för till en utomstående. Eftersom det saknar egen ingång och är ihop med mitt privata boende så skulle det vara omöjligt att hyra ut till en utomstående.

Nu undrar jag hur det egentligen är. Det känns ju konstigt att jag inte skulle kunna hyra ut rummet, då jag behöver kontor för verksamheten.
26
Skattehandledaren har både rätt och fel för visst kan man hyra ut en del av sitt boende till någon utomstående... inneboende heter det visst! Och till marknadsmässig hyra dessutom. Plussidan med att hyra av sig själv är närhet till arbetsplatsen och minussidan är schablonavdrag d v s dåligt ekonomiskt utbyte. Begär Du högre avdrag skall de bevisas + deklareras som kapitalinkomst... Kan Du inte fixa en "egen ingång" till rummet kan Du kanske hitta någon liten lokal i grannskapet. Vi bor i ett modernt land och Skattemyndigheten är faktiskt en modern myndighet som kollat in alla varianter tack vare ett utbrett fusk med tidigare mycket liberalare regler. Svårt att komma runt utan att skapa nya fusk. :( Lycka till i alla fall! ;)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.