Gå minus, för att sedan dra av underskott?

22
Hej

Har tänkt på en idé som jag tänkte lufta här. Ni får säga om jag tänker rätt och om det är en bra idé. Driver egen firma.

Jag planerar att i år ha mer utgifter än inkomster i min lilla sidoverksamhet för att jag har hört att man får dra av underskott. Vad jag vet har jag heller ingen skyldighet från skatteverket att välja tex. en billig dator isället för en värstingmodell.

Dator: 15000
Skrivare: 5000
Arbetsmateral: 1500
Arbetskläder: 500

Inkomster: 10000

Res: -7000

Kan jag nu bara dra av dessa 7000 utan vidare och på så sätt få tillbaka dem?
Jag är helt grön på området så ni får gärna vara övertydliga i era svar.

Tack
solkraft
1324
2
Nu är det ju så att många företag går med förlust i början så skm ser nog det som normalt. Men sedan kan dom ju kanske ifrågasätta att du köpt en dator för 15000:- till företaget. Men kan du motivera det är det inga problem. Sedan detta med underskott i deklarationen. Man har dom 5 första åren 2 alternativ hur man vill hantera underskottet. 1. Man drar av underskottet som ett underskott i deklarationen och då kvittas ju detta underskott mot den inkomst man har vid sidan om. På detta sätt slipper man a-skatt på dessa pengar. 2. Man behåller underskottet från detta år och skjuter till nästa år då man kanske går med vinst. Och då kvittar man ju mot inkomst som man får betala både a-skatt och egenavgifter på. Så om man under år 1 och 2 räknar med att ha samma inkomst från sitt jobb så är ekonomiskt alternativ 2 mest ekonomiskt men man får vänta ett år extra på det. f.o.m år 6 är det alternativ 2 som gäller. Man har inget val. Hans
22
Vad menar du med att det kvittas mot min a-skatt? Kan du reda ut det? Tack
589
1
Om du går -7 000 kr i firman så kan du (enligt alt. 1 ovan) välja att minska din beskattningsbara inkomst med just 7 000 kr. Hur mycket skatteminskning det innebär beror på hur mycket skatt du betalar på marginalen, vilket i sin tur beror på var du bor och hur mycket du har i tjänsteinkomst (dvs vanlig löneinkomst). Men du får INTE tillbaka 7 000 kr, som du verkar tro av ditt första inlägg att döma.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.