Starta dec 2011 inga intäkter -utdelning 2012?

23
Om jag startar AB dec 2011. Inga uppdrag/intäkter endast lite kostnader under dec. Antar sen att jag måste ha ett förkortat räkenskapsår och göra bokslut för 2011. Kan jag då när jag får första jobbet/intäkten/betalningen 2012, direkt ha en bolagsstämma och besluta om utdelning för 2011 enligt schablon. Och sen ta av dessa pengar (del av 2012 års intäkter)för att omedelbart betala ut utdelningen för 2011?

Eller ska/måste "2011 års utdelning" tas av 2011 års intäkt/överskott?

Allt förutsatt att jag inte sänker aktiekapitalet under 1/2, kontrollbalansräkning, likviditetsproblem för skatter osv.
1073
139
I princip kan du på bolagsstämman för det förkortade bokslutsåret 2011 ta beslut om utdelning och sedan betala ut den under 2012. Men, vad är det du ska dela ut? Om du inte haft några intäkter och därmed ingen vinst under 2011 finns ju inget att dela ut.
23
Som jag förstår dig så måste jag ha inkomster på beskattningsåret 2011 för att kunna betala ut någon utdelning för samma år. (Även om denna utdelning utbetalas under 2012 efter bolagsstämman beslutat om så. Tänkte ta av första inbetalningen som kommer in på kalenderår 2012 och betala ut lite utdelning i kombination med en lägre lön. Tänker mig ett uppläg med kanske 25000kr i månadslön och sen 10000 i "utdelning/mån som egentligen är kopplat till 2011" som dom pengarna jag kommer att plocka ur företaget. Då kan jag ju å andra sidan betala ut hela schablonbeloppet direkt i klump i början av året om det finns likviditet i företaget att göra så.
632
3
Precis. Du kan inte göra någon utdelning än. Utdelning görs med balanserade vinster. Vilket du uppenbarligen inte har några än.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.