Bokföra moms enskild firma

5
Hej,

Sitter och ska ta tag i 2011 års verifikat hittils (vet, dålig bokföringssed) och stöter på patrull. Använder programmet iOrdning, och när jag kollar på Balansräkningen för 2011 (innan jag ens börjat) så är inte momsen "nollställd" för i år. Det står Utgående moms: 6685 och Ingående moms: -9395,29. Misstänkte att det var något lurigt med det och började läsa på lite.

Verkar som att man ska bokföra momsrapporten i slutet av varje år, stämmer det? Så att det nollställs när jag fått tillbaka eller betalat in momsskillnaden. Det är alltså något jag inte gjort varken 09 eller 10.

Är detta något jag kan korrigera i efterhand? Alltså, nu sätta mig ner och bokföra momsrapporten för 2009. I mitt huvud skulle det då se ut ungefär såhär för 2009:

2610 Utgående moms 2275 (debet)
2640 Ingående moms 3551 (kredit)
2010 Eget kapital 1276 (debet)

Testade bokföra enligt ovan den 31/12 2009. Och när jag då kollar på momsrapporten för 2009 så är den helt nollställd. Står alltså Utgående moms 0, Ingående moms 0 och Moms att få tillbaka/betala in 0. Ungefär där blir jag fundersam... Stämmer det här, någonstans?

Jag har enskild firma.
4
Hej! Det finns ett konto som heter Moms redovisningskonto 2650. Dit bokför man momsen som skall betalas/fås tillbaka. T ex 2640 kredit 2610 debet och mellanskillnaden till 2650.Då blir momsen nollställd. Sedan när du betalar ut momsen, bokför du mot detta konto. T ex 1930 kredit 2650 debet. Då blir även redovisningskontot nollställd och du vet att du har gjort rätt.
Äggkläckningsmaskiner
2
@kaljoh Du gör helt rätt! En enskild firma är inget skattesubjekt och behöver således inte betala skatt, det gör ägaren. All moms bokas mot Eget kapital. Från Eget Kapital görs eget uttag som används för att betala in till skattekontot och ta ut pengar till sig själv. Det viktiga är att momskontona är tomma när det bokförs första gången i det nya bokföringsåret och att de olika momskontona kan redovisas i deklarationen. Egentligen är de flesta bokföringsprogram alldeles på tok för komplicerade för att bokföra en enskild firma med verksamhet i normalfåran. Jag tänkte till och tog fram ett eget bokföringsprogram till mig själv en gång i tiden. Numera har jag det upplagt för nedladdning. Allt som inte behövs är borttaget och nästan allt är automatiserat. Debet och kredit är borta. Bokslutsunderlag skapas automatikt med ett knapptryck och nytt år med alla transaktioner rätt gjorda fixas också med ett par knapptryck. Det finns också en sida som håller koll på hur mycket som skall betalas in till skattekontot och hur mycket man kan ta ut till sig själv mm.
Bokföringsprogram = www.firmabok.com Bygg själv för energi = http://solenergins.egetforum.se
2
Hur får man detta program, lät ju kanon!
2
www.firmabok.com
Bokföringsprogram = www.firmabok.com Bygg själv för energi = http://solenergins.egetforum.se
5
Tack så mycket för era svar. Jag fick till det tillslut... Det uppkom en ny fråga dock, som har att göra med hur man hanterar egna insättningar/investeringar med "egna" pengar. Säg att jag köper utrustning till företaget för 1000kr och betalar med mitt privata bankkort som alltså inte är kopplat till företagskontot. Det har jag hittils bokfört mot Eget kapital, alltså: 5400 Förbrukningsvaror: 800 (debet) 2640 Ingående moms: 200 (debet) 2010 Eget kapital: 1000 (kredit) Så långt borde väl allt stämma. MEN, vad är skillnaden mellan Eget kapital och Egen insättning i det här fallet? Gör det någon skillnad i slutändan? Och, förlorar jag något på att handla på det viset? Alltså, vinner jag något på att skaffa ett bankkort kopplat till mitt företagskonto, så att jag slipper handla med skattade pengar? Tacksam för hjälp! Simon
1324
2
Som för alla bokföringskonton så finns det 2 vägar att välja. Vi använder 2010 som exempel men detta gäller även konton typ 2640. Om man ser till konto 2010 Eget kapital så är detta ett huvudkonto för eget kapital. Detta konto kan sedan delas upp i ett antal underkonton typ 2012,2013,2018. Om man har en omfattande bokföring är det då naturligt att använda underkontona. Man bokför egen insättning som 2018. Eget uttag som 2013 osv. På detta sätt kan man sedan vid bokslut få ett hum om hur ekonomin har varit under året. Och sedan avslutar man året genom att nollställa all dessa konton mot huvudkontot 2010. Har man en enklare bokföring så räcker oftast att man använder 2010 för allt som har med eget kapital och skiter då i att använda 2011-2019. Sak samma med 2640. Jag bokför aldrig på 2640 utan jag använder 2641 och 2645. Detta då jag måste separera min utlandsmoms för att skicka in momsrapporten. Men för en som inte handlar med utlandet duger ju 2640 som är huvudkontot bra. Hans
7
Har samma problem, men det jag inte riktigt förstår är: om jag nollar momskontona enligt ovanstående metod och sen kikar på momsrapporten så blir ju rutan för ingående moms tom, och då ser det ju ut som om man inte gör några avdrag för ingående moms, vilket spontant känns märkligt... Dessutom så får jag + på konto 2010 (mer utgående än ingående moms), men egentligen har jag ju en skatteskuld. I balansrapporten växer "summa eget kapital och skulder". Har jag gjort något fel?
1324
2
Det är ju så att momsen är en rundgång. Man börjar med att köpa resp sälja. Man får sedan ingående och utgående moms. Sedan gör man en momsrapport. Och det är ju denna momsrapport som man sedan bokför genom att nolla in och utgående moms för perioden och lägger diffen på 2650. När man sedan har bokfört momsrapporten så kan INTE göra en ny momsrapport för då är ju kontona noll för perioden vilket dom skall vara. Så momsrapporten MÅSTE tas ut innan nollningen. Sist. När man betalar momsen till SKM nollas sedan 2650 och cirkeln är avslutad. Hans
7
Ok, då är jag med. Tyckte att det kändes konstigt att gå in och göra saker i bokföringen efter att man samlat ihop allt som ska in till skatteverket, men det är väl i sin ordning då. Eftersom jag har enskild firma blandas företagets skatt ihop med min personliga hos SKV, och jag får oftast tillbaka på skatten (pga ränteavdrag). När och hur "nollas" 2010 i detta fall? Dvs, om jag har + på 2010 i början på året (pga moms, och sen, en bit in på året, när SKV trollat färdigt och kommer fram till att jag ska ha pengar tillbaka, vad händer då? Kan jag tömma 2010 genom att bokföra pengarna till företagets bankkonto (där ju pengarna redan ligger...)?
1324
2
Nollningen på momskontona gör du ju när du tar ut momsrapporten och skickar till SKM. Då har man skickat det man skall till skattemyndigheten. Sedan är ju tänket att du gör skatterapporten på din skatteperiod. Om du redovisar månad eller kvartal så hamnar ju momsen som en skuld 2650 på sista dagen på perioden. Och sedan försvinner skulden när du betalar. Om du däremot redovisar årsvis så få nollningen bli en del av årsavslutet där du även nollar lite annat. Sedan skall ju momsen kanske räknas av på den f-skatt som betalts då ju momsen är en del av f-skatten vid årsmoms. Sedan har jag inte gången för årsavslut där jag sitter nu. Så det får någon annan stå för. Hans
7
Jag redovisar årsvis ja, och har tidigare aldrig funderat på detta, utan precis som trådstartaren reagerade jag på att balansrapporten inte hade 0 på momskontot vid årets start. Dock har jag bytt bokföringsprogram sen sist, och det är första gången jag går från ett år till ett annat i samma program. Jag får nog läsa på lite mer, men tack för hjälpen så länge!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.