Utforma egen kontoplan (efter BAS) ??

36
Hej! 🙂

Jag har inte varit företagare så länge och försöker hela tiden lära mig.. Fick nyligen reda på att man kan "justera" BAS-kontoplanen så att den passar det egna företaget bättre och att man på så vis hållet bättre koll på allting.

Menar då INTE att man bara väljer ut de konto man vill använda sig utav, utan t.ex. under 6210 (telekommunikation) kan lägga till "underkonton" som man själv döper. T.ex. om man har flera anställda i företaget och alla har vars en mobiltelefon, så kan anställd nr 1's mobil heta 6211 och anställd nr 2's 6212.

Stämmer detta? :unsure:
Har nämligen aldrig hört detta förr.. Och sen förvirrar det mig med att om man har t.ex. 12st anställda. Hur gör man då? För till sist så kommer det väl snubbla in på ett annat konto?

Om man har flera kassor (1910) , som man döper till 1911, 1912, så när det kommer till 1920 övergår det ju till ett annat konto.. :unsure:

Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut detta!
Blir väldigt tacksam för svar 🙂
1073
139
Ja, du får utforma en egen kontoplan ganska så fritt. Det viktiga är att du håller dig till rät huvudkonton, t.ex. intäkter på 3xxx-konton och varor på 4xxx-konton.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.