Praktisk erfarenhet - från enskilld firma till AB

19
Hej,

Jag har drivit en enskild näringsverksamhet i ett par år. Jag har köpt ett lagerbolag (aktiebolag) som jag får generalfullmakt till på Måndag.

Att bokföringstekniskt låta AB köpa 100% av verksamheten tror jag att jag klarar enkelt och tanken var ett göra utföra detta snabbt och sedan lägga ner den enskilda näringsverksamheten.

Det som jag oroar mig för och som jag vill ha er input på är hur snabbt bytet i praktiken kan ske.

Det är ju en massa avtal som måste skrivas över till nya bolaget vilket tar tid, tex: Tele2 (telefon/internet), Nordea (bank, inlösenavtal), Payer (webförsäljningsavtal), Elbolag, Hyresvärdar etc etc. Kanske ett tio-tal avtal totalt.

Som jag ser det, får jag bara till webförsäljningen och bankkonton så kan jag föra över rörelsen till AB´t.

Fråga 1)
Men om jag inte stressar allt och låter fakturor fortsätta komma till enskilda näringsverksamheten, hur lätt är det att vidarefakturera detta till AB´t. Eller behöver jag ens göra det, kan inte bara AB´t betala tex telefonräkningen och hyran etc till dess att det är löst.

Fråga 2)
Jag börjar tror att jag inte kommer att kunna stänga ner den enskilda firman innan årsskiften. Jag kommer inte klara att byta alla avtal innan dess och vissa kanske inte alls går. Ser ni detta som ett problem. Det jag tycker är jobbigt är bara att det blir ytterligare en deklaration och mer papper att hålla ordning på. Gillar att avsluta.

Tacksam för hjälp och tankar, speciellt om ni har egen erfarenhet.

MVH
Daniel

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.