starta AB -brutet räkenskapsår - när kan utdelning utbetalas?

23
Tänkte starta AB nu innan årsskiftet och börja som konsult under nästa år. Har kollat en del men vill kolla några saker med er

Som jag förstått det.

1) Startar jag nu dec 2011 och väljer vanligt räkenskapsår, kan jag tidigast betala ut utdelning efter årsstämman för 2012 dvs antagligen jan 2013 för 2012 års verksamhet. Utdelning kan tas enligt schablon ca 130 000 eller "lönebaserat". Tas den lönebaserat så ska den räknas på två föregående år men eftersom det är nystartat baseras den bara på 2011 års löner.
ÄR DET RÄTT UPPFATTAT????

2)Startar jag bolaget januari 2012 så måste jag vänta till januari 2014 innan jag kan betala ut utdelning?

3) Om jag i stället startar nu i dec 2011 och väljer brutet räkenskapsår typ 1/7. Kan jag då ta ut utdelning enligt fullt schablonvärde ca 130 000 redan i juli 2012? Eller blir det 1/2 schablonvärde = ca 65 000 i Juli eller måste jag ändå vänta till januari 2013 innan jag kan ta ut utdelning men då ca 130 000 enligt schablon???

4) Finns det andra nackdelar/fördelar med brutet räkenskapsår???

5)Har ni tips på ett tryggt ställe att köpa ett "lagerbolag" så att allt funkar före årsskiftet? Eller är man för sent ute för att "kvarnarna ska hinna mala"?
632
3
Du kan dela ut pengar redan 2012 enligt schablon, om du har brutet år. Hos Bolagspoolen får du ett bolag på ett par timmar. De är kanon! Utdelningsunderlag baserat på löner kan du ta tidigast 2013, baserat på 2012 års löner.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.