Starta AB

1
Hej!



Vad gäller för aktiekapitalet i nytt AB som är en ombildning från enskild firma, vilka tillgångar får man räkna? Hur beräknar man värde av lager, vad är datorer, möbler etc. värt och hur mycket av det får man räkna?
206
När du ombildar EF till AB skall AB:t köpa tillgångarna från EF beräknat på marknadsvärde (alt. det kvarvarande värdet efter avskrivningar), för att avsluta EF så måste alla tillgångar avyttras (lämpligen då till AB:t). Alla tillgångar räknas (inventarier, maskiner, lager och liknande). [br] [br]Gör en inventering för att kolla vad som faktiskt finns i lager, beräkna det faktiska inköpspriset (priset du gav när du köpte varorna) av varorna tillsammans exkl. moms. Beräkna sen vad samma varor kostar om du skulle köpa in varorna idag exkl. moms. Använd det för dig mest fördelaktiga Värde
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
46
Hej![br]Har precis bildat ett aktiebolag och har lite varor i min enskilda firman som nu skall över till aktiebolaget. Säljer jag helt enkelt bara varorna, med inköpspriset + moms till aktiebolaget?
2360
37
Du behöver inte lägga ner firman den har ett värde i sig och kan mycket väl tas upp igen. Jag har företaget Abi Design startat på 60-talet som har varit overksamt men funnits kvar. Numera aktivt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.