Ang bokföring av skattefri milersättning enskild firma

3
Hej,

Jag har en del frågor som helt grön inom området som jag hoppas att ni mer kunniga kan svara mig.

Jag har en enskild firma där jag utför fotojobb, min största kostnad är resor till och från jobb (oftast med bil.)

Jag använder mig utav Visma Avendo eEkonomi som bokföringsprogram/fakturaprogram.


Det jag undrar är, när jag betalar för mina resor från företagskontot i form av bränsle måste jag bokföra detta i programmet varje gång? Eller behöver jag egentligen bara spara alla kvittona och sedan i deklaration säga hur många antal mil jag kört och hur mycket pengar jag bör få tillbaka, då det är 18.50kr med privat bil.

Vad tror ni?

Här står det att det inte ska bokföras men ändå finns det i programmet poster där man kan bokföra det? http://www.enskildfirma.info/milersaettning_enskildfirma.html

Ska jag i så fall bokföra för varje enskilt jobb/kvitto som jag har utfört?
Till slut känns det ju i så fall som att varje verifiktion/post handlar om bränslekostnader...

Sorry jag är helt lost men extremt tacksam för svar...
632
3
Om det är resa med privat bil så får du inte dra kostnaden för bränsle i firman. Det är en privat kostnad. Däremot får firman ersätta dig med 18,50 skattefria kr per mil för att du använder din egen bil, och betalar drivmedel själv. För att få ersättning av detta behöver du föra körjournal över dina tjänsteresor där det står vart du åkt, i vilket ärende, vilken sträcka och vilket datum det är. Denna reseräkning kan du boka en gång i månaden om du vill.
3
Tusen tack för ditt svar Krjh! Det klarnade upp saker mer för mig nu. :) Så jag för körjournal i ett program, exempelvis en app i min telefon där sträcka, mätarställning, var någonstans, ärende, datum osv, verkar funka fint. Sedan bokför jag detta i programmet som en enda stor klump egentligen varje månad, och kan överföra pengarna till mitt privatkonto, right? Förutsatt att jag har körjournal att visa upp, kvitton sparade och så som styrkar mina resekostnader. Var någonstans visar jag upp dessa sen är min fråga 2?
632
3
Hej, En app går alldeles utmärkt. Men det är nog bra om det går att komma åt från nätet för att sedan skriva ut. Alternativt om du kan maila det till dig själv eller liknande från appen. Du kan bokföra och föra över pengarna en gång i månaden, helt okej. Körjournalen ska finnas i bokföringen, och ska visas för skatteverket om de gör en revision. Några kvitton behöver du inte spara såvida det inte gäller pakering mm. Drivmedelskvitton behövs inte.
3
Underbart, då blev det hela lite smidigare med appen. Yes det går att e-maila, säkerhetskopiera körjournalen från appen när som helst så den visas i antingen HTML-format eller CSV-format för uppvisande. Det du skrev nu dock, "Körjournalen ska finnas i bokföringen". Du menar det med bokföringen 1 gång i månaden ang detta va? Sedan till bokföringen då, kanske kan få hjälp där med så jag vet att jag gör rätt. Så här ser det ut i programmet jag använder för bokföring. Bifogade en bildfil i svaret här. Med rutorna längst upp också ifyllda då givetvis. Men är det rätt konto-nr och så annars, differens på 0, och sedan bara "bokför" så är det klart och jag kan i lugn och ro föra över pengar från företagskontot till te.x privatkontot, som jag har angett som 1940. Behövs det göras något mer i bokföringen när denna pengaöverföringen görs? Tack på förhand! :)
15
Hallå!! Jag har gjort så där för mitt företag undrar om jag har gjort rätt när jag har läst vad ni har skrivit. Använde mitt privata bil för inköp av material till mitt företag körde då 10 mil. Tog fram skatteverkets schablon för milersättning och tar upp kostnaden till 185:-. Bokförde 185 på konto 6900 och 185 på 2017. Undrar då hur verifikationen ser ut? Är det då körjournalen kommer fram eller måste jag ha en kvitto på att jag har köpt drivmedel.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.