ROT - "vi bjuder på resten"

20
Jag ser en massa annonser där man "bjuder" kunden på arbetet. Tydligen tar man betalt för material och söker ROT hos skatteverket men tar inte någon faktiskt summa för arbetet av kunden.

Hur fungerar det egentligen? När man söker ROT från SKV anger man ju vad kunden betalat och kan inte begära mer än så...

Otydligt?

//Tobbe
632
3
Hej, jag skulle tippa på att det är såhär de gör, men vad skatteverket tycker om det vet jag inte. "Erbjudande: Köp fönster nu så bjuder vi på halva monteringen, och skatteverket på den andra halvang genom rot-avdraget" Ordinarie priser Fönster 60 000 kr Arbete 30 000 kr Totalt pris alltså 60 000 om de bjuder på arbetet. Fakturan blir (inkl moms): Fönster 60 000 kr Rabatt -15 000 kr Arbete 30 000 kr ROT -15 000 kr Totalt Fönster 45 000 Totalt Arbete 15 000 Totalt 60 000 Jag vet inte, men det är enda sättet jag kan komma på. Att man alltså bjuder på fönstren trots att man skriver arbetet. Mockfjärds har en sådan kampanj, men de är duktiga (antagligen för att slippa problem med skatteverket) och skriver att rotavdraget ger rabatt på halva arbetet och att de rabatterar MOTSVARANDE den andra halvan, alltså inte att de ger rabatt på den andra delen av arbetet. Hoppas detta blev tydligt nog :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.