grundläggande skatteinfo för enskild firm

6
Jag är ny på företagandeområdet och skulle behöva lite hjälp med några grundläggande frågor. Jag kan även tillägga att jag kommer anlita en revisor men vill först ha förståelse hur skatter och bokföring ter sig.



Jag citerar från företagarguiden på www.nutek.se

” Som enskild näringsidkare beskattas du för nettointäkten i inkomstslaget näringsverksamhet. Beskattning sker på hela årets nettointäkt oavsett om du tar ut den ur företaget eller inte.”



Om jag har förstått allt rätt, skulle de alltså inte spela någon roll hur vida jag tar ut några pengar från min enskilda firma till mitt privata konto eller ej, dom kommer ändå att beskattas med samma procentsats?

När jag frågade en vän om detta sa han följande, att det är först när du gör ett eget uttag på pengarna från firman som du behöver betala egenavgifter, kommunalskatt m.m.

Han menade alltså på att så länge pengarna finns på företages konto behöver jag endast betala min F-skatt.

Vilket sätt är det på? Jag har läst väldigt mycket dokument om detta på Internet, men aldrig lyckats få en klar bild.



Kommer jag månadsvis få hem ett besked från skatteverket hur mycket jag ska betala in i skatt eller får jag själv (med hjälp av revisor) räkna på hur mycket skatt jag ska betala in?



Mvh / Robin WL
ttp://www.MinRSS.nu
88
Den skatt du betalar är på vinsten i deklarationen. F-skatten som du är debiterad månadsvis är "delbetalningar" på din slutliga skatt. [br] [br]Överstiger dina inbetalningar din slutliga skatt får du tillbaka pengar och tvärtom. [br] [br]Hur mkt du tar ut eller om pengarna står på ditt företagskonto är irrelevant. [br] [br]Du beskattas alltså för intäkter - kostnader (med eventuella bokslutsjusteringar) för ditt bokföringsår. [br] [br]Solklart?
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
6
Solklart, tackar! [br] [br]Har suttit och läst lite dokumentation från bokföringsnämnden och funderar på att själv försöka ta tag i min bokföring. [br] [br]En till fråga när jag ändå är på tråden, när man gör upp en kontoplan ska man skapa x antal verkliga konton på banken (där x är antalet från konton från kontoplanen) eller har man 1 verkligt konto och anväder sig av föreställda konton för att underlätta administrationen? [br] [br]Mvh
ttp://www.MinRSS.nu
488
Bankkonto är en sak, bokföringskonto är något annat. När man talar om konton i bokföring är det i allmänhet bokföringskonton man menar. Ett bokföringskonto är ungefär som en rubrik över en viss typ av affärshändelser / transaktioner. Tex har man konton för moms, för lokalhyra, för leverantörsskulder och mycket annat. Tänk dig kontot "kontorsmaterial" som en lista över all kostnad du har haft för kontorsmaterial under året. Själva pengarna har du ju inte kvar längre för dem har du betalat ut när du köpte kontorsmaterialet. [br] [br]Däremot är det väldigt lämpligt att ha ett separat bokföringskonto för varje bankkonto / postgiro som din firma har. [br] [br]Det är praktiskt att använda någon variant av den vanligaste kontoplanen, nämligen BAS-planen. [br] [br][url]http://www.bas.se/kod/documents/Kontotabell_2006_2.pdf[/url] [br] [br]BAS-planen innehåller många olika konton för att kunna användas i många olika typer av verksamheter. Du kommer bara att behöva använda en bråkdel av alla kontona.
720
[quote="robinwl"] [br]Om jag har förstått allt rätt, skulle de alltså inte spela någon roll hur vida jag tar ut några pengar från min enskilda firma till mitt privata konto eller ej, dom kommer ändå att beskattas med samma procentsats? [br]När jag frågade en vän om detta sa han följande, att det är först när du gör ett eget uttag på pengarna från firman som du behöver betala egenavgifter, kommunalskatt m.m. [br] [br]Mvh / Robin WL[/quote] [br] [br]din kompis har inte helt fel. Om du har tillgångar kvar i bolaget och inte tar ut resultatet har du möjlighet att sätta av till expensionsmedelsfond. Då betalar du bara 28% i expensionsmedelskatt (samma skattesats som för ett AB) istället för egenavgifter och privat skatt. När du sedan tar ut pengarna så får du tillbaka den inbetalda expensionsmedelskatten och får istället betala egenavgifter och skatt som vanligt
488
Eller också tänkte din kompis på vad som gäller i ett aktiebolag.
6
Tackar, era svar har varit till stor hjälp! [br] [br]Frågvis som jag är passar jag på att lätta mitt hjärta, denna gång gällande delade åskiter om skattesatserna för enskild firma. [br] [br]En "revisor" säger att i grova slängar kan man räkna med att 70% av ens intäkter kommer gå bort i skatt. [br]Detta säger emot det jag har läst mig till på skatteverket, nutek m.m [br] [br]Min bestämmda uppfattning är att man drar av skatterna på nettointäkten (efter schablonavdraget). Efter det kommer följande skatter. [br][i]Egenavgifter: 30,71% [br]Kommunalskatt ca 31% [/i] [br] [br]Självklart tillkommer det skillnader beroende på en rad olika faktorer. [br]Men som det står på nutek. [br][i]Skatt för 150.000 till 400.000 kronor, 39-44 % av vinsten[/i] [br] [br]Det känns ju dock lite löjligt när man sitter och försöker påvisa att en revisor har fel. [br]Hur jag än räknar får jag alltid min skatt till ~40% om jag räknar med en intäkt på 100 000 under året. [br]Är det någon skatt jag har glömt att ta med i mina beräkningar? [br] [br]Detta gäller ju förstås skattesatserna för att få ut pengarna som en privatperson i handen (egna uttag). [br] [br]Tacksam för hjälp och även eventuella hänvisningar till dokument.
ttp://www.MinRSS.nu
2
125.000 (inkl moms) har du fått från en kund [br] [br]25.000:- till moms. [br] [br]100.000 i faktiskt intäkt till ditt företag. [br] [br]20.000 i kostnader(som tex. Bil, kontor etc) [br] [br]80.000 kvar i vinst [br] [br]Sätt nu av 25 % till egen avg (att sätta av är inte samma som att betala) [br]80.000 x 25% = 20.000 [br](att sätta av till egen avgifter är enbart tillför att du inte skall beskatta skatt på skatt, återkommer) [br] [br]60.000 är nu kvar som "vinst", detta är som din lön. [br] [br]Dra nu löneskatt, dvs kolla en löneskattetabell och se vad det blir, dvs 5.000 in lön varje månad. [br]13.200 i lön skatt ( med detta ex.) [br]Räknat på en normal lön, detta ex är med en låg lön, så ligger detta runt 30% [br] [br] [br]30,71% egen avg. [br]60.000 x 30,71% = 18426 [br] [br]Så du har skatt att BETALA [br] [br]13.200 = lön skatt [br]18.426= egen avg. [br]Total [br]31.626 [br] [br]Så vad fick du kvar [br] [br]80.000 - 31.626 = 48.374 [br]48,374/80.000 = ca 60% [br] [br]Dvs du fick 60% av vinsten, eller du betalade 40% i skatt på vinsten. [br] [br]Vi går tillbaka till [br]60.000 x 30,71% [br]Varför 60.000x30,71 [br]och inte [br]80.000x30,71 [br]Här snurra många till det i skallen. [br] [br]Se det så här [br] [br]Om du har 80.000 och du skall betala skatt 20.000 [br]Vad är dina pengar? [br]60.000 [br] [br]Vad skatt vi räkna skatt på? [br]60.000 det var ju dina pengar [br]De 20.000 är inte dina pengar det är skattemyndighetenspengar. [br] [br]Vad händer om vi räknar skatt på 80.000 istället, jag du betalar du mer skatt / för mycket. [br]Dvs du betalar skatt på de 60.000 OCH du betalar skatt på 20.000, dvs du betalar skatt på skatt. [br] [br]Så det man måste göra för att förstå detta är att se de 80.000 som en del min en del skattemyndigheten. [br] [br]Räkna skatt på din del. [br]Betala skatt på din del. [br] [br]De är inte helt dumma på skattemyndigheten. [br]Titta på siffrorna igen. [br]25% avstättning 20.000 [br]30,71 nästa 20.000 [br] [br]Samma summa? [br]Så genom att tala om för dig, gör en avsättning på 25% först, ja då kommer du inte att räkna skatt på de pengar du skall betala in. [br] [br]Om det är tydligt gjort av dem, jag det kan man diskutera, göra man som de säger blir det rätt, men börjar man tänka efter varför kan det ta lite tid och förstå varför. [br] [br]Hoppas min förklaring blev någorlund tydlig och inte för lång.... [br] [br]MVH [br]Carl-Johan Wik [br]www.phoemrit.se
14
Hej, [br] [br]vad jag inte förstår i exemplet är: [br] [br][quote]Dra nu löneskatt, dvs kolla en löneskattetabell och se vad det blir, dvs 5.000 in lön varje månad. [br]13.200 i lön skatt ( med detta ex.) [br]Räknat på en normal lön, detta ex är med en låg lön, så ligger detta runt 30% [/quote] [br] [br]Jag körde din exempel i skattekalkylatorn på Nuteks hemsidan, och då blir det lite annorlunda, kanske pga av de nya reglerna för 2007. Men det är inte solklar eller hur de räknar: [br] [br]Försäljning: 100.000 [br]Summa kostnader: 20.000 [br]--- [br]Vinst: 80.000 [br]Schablongavdrag: 20.000 [br]--- [br]Netto intäkt: 60.000 [br]Grundavdrag: 21.000 (vad är det här??) [br]--- [br]Beskattningsbar inkomst: 39.000 [br]Egenavgifter (30.71%): 18.400 (30.71% av 60.000) [br]Kommunalskatt (31%): 12.100 (31% av 39.000) [br]Statlig skatt (20-25%): 0 (när betalar man det??) [br]--- [br]Belopp efter skatter: 29.500 -> 60.000 - (18.400+12.100) antar jag [br]--- [br]Din vinst: 50.000 (?? borde vara 21.000+29.500 = 50.500) [br] [br]Kan någon hjälpa att reda ut frågeteckerna?
27
[b]Grundavdrag[/b] är ett avdrag alla fysiska peroner får automatisk (SKV gör det åt dig) och storleken på det varierar beroende på storleken på din taxerade förvärvsinkoms. För inkomståret 2006 är grundavdraget lägst 16 700 vilket innebär att inkomster upp till detta belopp är skattefria. [br][b] [br]Statlig skatt [/b]betalar man på den del av ens beskattningsbara inkomst som överstiger en viss gräns kallad skiktgräns. inkomster över ca 300 000 beskattas med 20% statlig skatt och inkomster över ca 460 000 med 25%. Exakt vad skiktgränserna är kan du säkert hitta på skatteverkets hemsida. [br] [br]Som jag ser det i ditt exempel så har du i kassan/banken 80 000 kr, du ska sen betala 18 400+12 100=30 500 i skatt. Följdaktilgen kommen du i kassan/banken att ha 80 000-30 500 =49 500, detta blir alltså din vinst. [br] [br]Hoppas det klarnade lite :)
14
Tack! [br] [br]Vad gör mig osäker är att alla egenföretagare som jag känner säger att man ska räkna med att minst 60% av vinsten försvinner i skatt. [br]Men enligt de beräkningar som jag gör, skatten blir alltid mindre än 50%, och då undrar om jag gör något fel i beräkningen eller är det så att folk gillar att gnälla över farbror staten... [br] [br]Det är jobbigt med osäkerhet för att jag vill inte sätta fel pris på mina tjänster...
27
Om man bara lägger ihop kommunalskattesatsen och egenavgifterna så får man ju ca 60%. Jag skulle kunna tänka mig att de som säger att 60% av vinsten försvinner i skatt tänker på just detta sätt. [br] [br]Men precis som ditt exempel visat så sker ju en rad avdrag innan skatten beräknas, även om intäkterna är 100 000 så blir det ju inte ca 60% av 100 000 du betalar.
sf
Använd ett bokföringsprogram som räknar ut hur mycket skatt just Du ska betala beroende av hur just Din situation ser ut för tillfället. [br] [br]Det är en mängd olika faktorer som påverkar skatten och därför går det inte att ge något generellt svar på hur mycket skatt "man" ska betala. [br] [br]Stig Forsberg [br][url]www.enskildfirma.nu[/url]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.