Avdrag för lokal i egen bostad EF

31
Hej,
Får man som EF göra avdrag för lokal/arbetsrum i bostadsrätt enligt schablonavdrag 4000 kr även om det inte är ett särskilt rum som används? Sitter vid köksbordet och sköter firman. Övriga förutsättningar uppfylls.
Tack på förhand!
10
Jag har alltid gjort avdrag för kontor hemma trots att jag med i perioder suttit vid köksbordet.
822
48
Det går bra. Står så här på SKV hemsida: Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden [b]även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal[/b]. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make/registrerade partner. Har du arbetsrummet i en bostadsrätt eller hyresrätt är avdraget 4 000 kronor. I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden som kostnader för värme, vatten el m.m.
31
Stort tack för era svar! Med formuleringen från SKV hemsida blev allt tydligare :)
18
Ursäkta en dum fråga - var/hur gör man avdraget (i mitt fall schablonavdrag på 2000 kr)? I deklarationen (hittar inget bra fält), eller tar jag ut summan på något skattefritt konto (som med milersättningen)?
31
Jag gör en bokslutsorder och bokför på kontona: 5010/2010. Beloppet ingår alltså i den totala summan för R6 - Övriga externa kostnader. Eventuellt kommer jag skriva om schablonavdraget under "Övrig upplysningar" i deklarationen. Tror inte det behövs, men det känns bättre att lämna för många uppgifter än för få.
2360
37
För många svar ger mer frågor som ibland kan vara obehövliga. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
18
Förvisso ett poetiskt, nästan filosofiskt, svar. Men hur hjälper det mig?
338
25
[quote="johnalder" post=43544]Förvisso ett poetiskt, nästan filosofiskt, svar. Men hur hjälper det mig?[/quote] :LOOOL Hans inlägg bekräftade det han skrev... Lars är inte alltid lätt att förstå. Goda råd kommer ibland men också en hel del som inte är lätt att tyda.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.