Ta ut mer lön vissa månader?

5
Är det ok att ta ut mer lön vissa månader än andra (AB)?

Ponera att man brukar ta ut 25.000 i månaden, är det ok att då ta ut låt säga 55.000/månad ett par månader och sen återgå till 25.000 igen?

Borde inte vara några problem kan jag tycka, men det går ju att använda för att få lägre vinst att skatta på. Och om det går sämre efter bokslut så behöver man inte ta ut lön alls ett par månader eftersom att man tagit ut extra tidigare. På så sätt slipper man "dubbelbeskattning" i form av att ta ut vinstskattade pengar i lön så att säga.
2066
2
Du kan sätta lönen fritt till dig själv, inga problem med det. Men förstår inte vad du menar med vinst, skatt och lön - det blir ingen dubbelbeskattning på det, lönen är en kostnad i företaget.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
Som Jonathan skriver. Inga problem. Det här görs av många. Både att man i slutet av året märker att det finns utrymme för att ta mer lön (ofta för att maximera skatt genom att ta ut lön upp till den summa där man börjar betala statlig inkomstskatt, eller upp till den summa där man kan utnyttja löneunderlaget i bolaget i sin K10-beräkning) och att man kanske inte tar någon lön alls ett par månader om man misstänker att året inte kommer att gå så bra.
5
Tack Jörgen och Jonathan. Det är ungefär som Jörgen jag tänker. Minska vinsten helt enkelt genom att ta ut mer lön, men ändå lägga sig under statlig inkomstskatt. Med dubbelbeskattning menar jag om det skulle gå dåligt nästa år (bokslutsår) och det bara finns skattade vinstpengar i bolaget så blir det ju löneskatt på dom om man tar ut dom i lön. När man i själva verket skulle kunna ta ut dom innan bokslutet så att man slipper lite vinstskatt.
589
1
Men redan upparbetade vinstmedel tar du istället som utdelning, inte lön.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.