Flytt från bankkonto till bankgiro - hur bokföra?

9
Jag startade min enskilda firma i oktober och har sedan dess använt mitt vanliga bankkonto för att ta emot betalningar och betala företagets fakturor. Nu har jag precis skaffat ett bankgiro-konto och undrar hur jag ska lösa detta i bokföringen.

Speciellt nu i övergångsfasen kommer ju vissa fakturor betalas från bankkontot och vissa från bankgirot. Kan jag ändå bokföra det under en och samma post?

Ett annat problem: jag betalar vissa fakturor via autogiro kopplat till mitt privata bankkonto. Men eftersom jag ska betala dem med företagets pengar vill jag sedan överföra summan från mitt bankgiro till mitt bankkonto. Vad ska jag bokföra? Datumet när jag för över pengarna från bankgirot eller datumet när själva fakturan faktiskt betalades från mitt privata bankkonto? Eller måste jag börja betala fakturan direkt från bankgirot?

Hoppas någon förstår mitt problem och orkar svara 🙂
1324
2
Lite frågor innan jag svarar. Det privatkonto du använt. Är det ett separat konto eller är det ditt normala konto där du köper mjölk på ica från. Sedan hur har du bokfört dina tidigare transaktioner mot detta privata konto. Hans
9
Det är mitt "normala" konto. Jag har bokfört enligt kontantmetoden, om det är det du menar med fråga två? Tack för att du tar dig tid!!
1324
2
Nej det är inte kontantmetoden som jag menar. Utan det är hur du bokfört privatkontot i din bokföring. Enligt god bokföringssed så måste ju saldot på ett konto på banken stämma med saldot på kontot i bokföringen. Så skall man bokföra sina köp och inkomster mot bankkontot i bokföringen så måste man också bokföra sina privata transkationer ( mjölken på ICA). Detta är ju inte hållbart. Så då måste alla transaktioner bokföras mot egen insättning/eget uttag. På detta sätt finns det då inget bankkonto i bokföringen. Och så länge man inte använder Visma EF som bokföringsprogram fungerar det bra. Så det normala man bokför när man betalar ex en Teleräkning är mot bankkontot. är ju 1930 Kredit 87,75 2641 Debit 17,55 3211 Debit 70,20 När man använder sitt privata konto skall det bokföras som [b]2618[/b] Kredit 87,75 2641 Debit 17,55 3211 Debit 70,20 På samma sätt bokför man inkomster mot 2613 och inte 1930. Har man gjort så. Så blir ju övergången ganska lätt. Dom nya transaktionerna börjar använda 1930 (eller 1920 ) istället. Och om du flyttar in pengar på Bankgiro kontot blir det 2618 Kredit 15000:- 1930 Debit 15000:- Hans
6
Om du är färsk på bokföring och inte vill dra igång alltför mycket overhead med bokförare och programvara så kan du vända dig till din bank. De brukar ha enkla tjänster för en rimlig slant och har dessutom kunnig personal som borde vilja hjälpa dig som är deras bankkund. /Sam

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.